meer info over mijn project!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu meer info over mijn project!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

meer info over mijn project!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Brenda

19 Februari 2010 | Peru, Cusco

hola,

Ik zou even wat meer over mijn project vertellen.

Het is dus een project met meiden die seksueel misbruikt zijn. Deze week zijn er nog 3 meiden bij gekomen en nu zijn het er dus 12. Ze komen allemaal huilend binnen en moeten verwerken wat ze is overkomen. Ik troost ze dan ook en geef ze de aandacht die ze nodig hebben. De meiden helpen elkaar ook goed wanneer er iemand nieuw binnen komt. Ze zijn aardig tegen elkaar en wijzen ze de weg of geven ze de dingen die nodig zijn.

Tijdens de lessen en tijdens het handwerken ben ik ook veel aan het observeren en dan zie je toch wel de onzekerheid die bij iedereen anders wordt getoond. zoals bij 1 meisje lijkt het of ze totaal geen stimulans heeft en geen doorzettings vermogen, maar dat heeft ze niet omdat ze het moeilijk vindt en denkt dat ze het niet kan. Het klinkt nu een beetje als een vooroordeel ofzo en kan niet haar gedachten lezen, maar ze was bezig met haar breiwerk en elke keer begon ze weer overnieuw en maakte ze het kapot. Op een gegeven moment vroeg ik of ze het moeilijk vond en ze zei ja en had tranen in de ogen.
Ze zat namelijk wel naar de werken van de andere te kijken die het wel kunnen. Van alles wat ze namelijk maken krijgen ze zelf het geld als het verkocht is. En als het dan dus niet lukt heb je een probleem. Dat is dus wel mindervoor de gene die er niet zo goed in zijn.
Met engels moet je sommige ook echt stimuleren. Ze denken dan denk ik dat ze het niet kunnen en dan hebben ze er ook geen zin in. Het is dus veel positief benaderen.

Het is dus niet allemaal normaal les geven, maar veel observeren erbij. Toch vind ik het wel jammer dat het zoveel engels is.

Er is dan een candadese lerares bij (vorige keer zei ik volgens mij amerikaan), maar die wil volgens mij alleen maar engelse les geven en zo gestresst. Heeft wel meer ervaring in engelse les, maar volgens mij niet de doelgroep. Moet mijn best doen om niet aan te irriteren soms, maar gelukkig veel met de meiden bezig. We werken nu meer in groepjes en dat werkt wel beter gelukkig. Verder is er ook geen goede communicatie, want zij hoeft maar 1 uur les te geven en ik en marina 2 uur engels en dan zij zei vandaag en gister de engelse les is voorbij en dan gaat iedereen weg terwijl het nog niet voorbij is. Maar hopelijk gaat dat volgende week beter, want heb er ff met haar over gepraat. Verder heeft ze al veel materialen gegeven aan de kinderen, kleine dingen dat doe ik bewust nog niet want dat zei de school om dat juist niet te doen. Ga waarschijnlijk volgende week lijst maken over wat ik met het geld ga doen en navragen wat er precies nodig is. Is wel belangrijk om eerst wat meer vanaf te weten en daarna pas de spullen te gaan komen. Ze vragen ook elke dag om cookjes enz. En die krijgen ze misschien de laatste dag of week, maar niet eerder want dan vragen ze het nog meer en elke dag. Ze hebben namelijk voldoende voedsel daar, maar ze willen meer en meer. Ze willen ook dat ik mijn foto,s allemaal ontwikkel en ze geef. Ze krijgen dan ook de laatste dag wel een foto van mij is wel leuk voor ze.

Goed dat was tot nu toe dan een beetje mijn project. Het is dus heel wisselend het heeft zijn leuke dagen, interesante dagen, saaie dagen, verwarde dagen echt geen dag is het zelfde. Tsjah ben in latijns Amerika he, moeten we maar denken.

Ik ga nu nog ff kort berichtje schrijven over de dingen buiten het project!!

liefs Brenda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Na mijn reis in latijns Amerika van bijna 4 maanden wil ik nu voor een jaar naar Azie en Oceanie. Ik heb er zin in!

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 34108

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 08 Januari 2015

Een jaar op reis naar Azie en Oceanie

09 Januari 2010 - 30 April 2010

peru!!

Landen bezocht: