cultuur, natuur en sport samen in cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu cultuur, natuur en sport samen in cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

cultuur, natuur en sport samen in cambodja

Blijf op de hoogte en volg Brenda

25 Februari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,

Cambodja een land waarin ik natuur, cultuur en sport samen kon brengen. Een land vol geschiedenis en armoede, maar wel erg mooi.

Phom Penh
Aangekomen in Phom Penh de hoofdplaats van cambodja wilde ik naar mijn hostel die ik geboekt had. Iedereen ging de andere kant uit in de stad en de tuk tuk driver wilde mij ook daar hebben. Dat was namelijk waar je heen moest voor alles en niet in het zuiden van de stad, want dan moet je ver lopen. Ik was bijna overgehaald maar gelukkig niet helemaal. Ik wilde gewoon naar de gene die ik geboekt had. Daar aangekomen kon ik naar mijn kamer en heb de spullen daar neergeploft en ben toen opzoek gegaan naar de tvruimte, want daar had ik even zin in. even niks doen alleen ff relaxen. Iemand anders was net een film begonnen en ben toen met die persoon deze film gaan kijken. Het was een prima film. Daarna gegeten en vroeg naar bed gegaan, want ik was zo moe! Ondanks dat ik moe was kon ik toch nietecht slapen en ik was de volgende dag dus ook moe. Ik was wel vroeg wakker en bedacht mij dat ik ook beter in de ochtend wat kan doen dan in de middag, want hier in cambodja is het echt warm. Ik vroeg of er mensen die dag nog naar de killing fields gingen, want anders zou een tuk tuk wel erg duur zijn. Uiteindelijk met 2 mensen daar heen gegaan. Eenmaal in de killing fields voel je gewoon de gruwelijke pijn. Je kan in je eigen taal via een recorder en koptelefoon een route volgen en je doet dus alles in stilte. Hierdoor sta je nog veel meer bij alles stil. Dat was wel heel bijzonder, maar ook best moeilijk. Ik merkte vooral bij een boom waar babys tegen aan werden gegooit, terwijl hun moeder toekijkt en daarna de moeder naakt bij het kind er bij wordt begraven en soms vooraf nog misbruikt vond ik toch wel het meest aangrijpend. Ik kreeg er echt een beeld bij dat ik er bijna misselijk van werd. Pfft maar echt alles is erg aangrijpend om aan te horen en echt een must om het beter te begrijpen wat er allemaal gebeurt is. En het is nog maar kort geleden eigenijk dat het gebeurt is, brrr... Hoe kan iemand mensen van hun eigen volk zo uitmoorden, omdat hij denkt dat ze verraders zijn. 2 zinnen die ik mij nog kan herrinneren van hem is dat de leider zegt '' Beter onschuldige mensen doden dan verraders sparen'' en ''verraders kun je beter al bij de wortel verwijderen'''brr...

Daarna door naar een museum geweest waar mensen in gevangenissen zaten en vanuit daar moesten werken en op een gruwelijke manier werden mishandeld. brr..
Nog met de 2 waar ik mee in de tuk tuk zat gegeten en fim gekeken ''12 year as a slave'' pfft als of de dag nog niet heftig genoeg was. Daarna toch ook nog de film '' wolf of walestreet gekeken'' die was iets vrolijker gelukkig.

De volgende dag een beetje de stad doorgelopen en of ik nog niet lui genoeg was ook nog de film '' captain philp gekeken. Wel heerlijk ff wat film kijken, goede manier van ff chillen en rusten. Dat is namelijk niet mijn beste kwaliteit. De volgende dag weer vroeg de bus.

Kratie
Ik heb er voorgekozen om niet de kust te doen die iedereen deed. Het leek mij niet mega bijzonder en wat minder toeristen is ook wel lekker en besloot naar kratie te gaan. Kratie is ook een plek waar je dolfijnen kan spotten en dat vind ik altijd leuk. De dag dat ik aankwam lekker rustig aan gedaan en vroeg gaan slapen. De volgende dag vroeg opgestaan en heb een fiets gehuurd. Met de fiets naar het eilandje koh trong gegaan. Dit is een klein eilandje die je met de veerpont makkelijk kan bereiken. Het was erg leuk om op dit eiland te fietsen Lekker door de natuur, weilanden en door de vriendelijke mensen. Er wordt veel Hello geroepen, mensen zijn aan het werk op het land. Er zijn geen auto's alleen wat moterbikes en fietsen en dat maakt het zo rustig daar. Het valt mij op dat ze nog veel op de ouderwetse manier dingen vervoeren en derlijke en dat is leuk om te zien. Wel is het een klein eiland en heb ik het naar een poosje wel gezien. Daarna lekker geluncht en rustig aangedaan, want de dolfijnen zou ik volgens de man van de hostel rond 2/3 uur moeten doen. Ik net voor 2en op de fiets en was er rond 3 uur. De dolfijnen zouden gevoert worden en ik zou dan de sunset kunnen zien, maar dat kon ik wel vergeten tenzij ik nog lang wachte. Het was 15 km fietsen, dus als ik laat zou vertrekken zou misschien ook wel gevaarlijk zijn. Ik daarom betalen voor de boot en in alle rust de dolfijnen kunnen spotten. Je moet je wel echt focussen om ze te zien. Je ziet vooral ruggen, maar 1x ging een dolfijn wat meer met zijn hoofd om hoog, prachtig! Ik was dan achteraf ook blij het niet met sunset te zien, want dan ga je ook heel veel daarop richten en niet meer op de dolfijnen. Toen ik terug fietste ging de zon langzaam onder en op het einde waar ook de rivier was kon ik daar foto's maken van de sunset en dat was ook mooi. Het fietsen was echt heerlijk op deze route, iedereen zij hello en verklaarde mij volgens mij ook voor gek. Ik vind 15 km of eigenlijk 30 km plus nog dat eiland niet zo veel op een vrije dag en een mooie omgeving, maar ik had zo'n last van mijn kont. De hello's op de weg waren daarom dan ook zeker niet verkeerd.

Siem Riep/Angor
Naar veel getwijfel toch maar bij mijn eerste besluit gebleven en besloot om op de fiets te gaan en voor 3 dagen ticket te kopen.
dag 1: Ik wilde in de ochtend voor sunrise met de fiets gaan, maar ik had nog geen fiets. Ik had de dag er voor gevraagd hoeveel fiets kost in hostel en dat was 1 dollar, dus dat dat ik die wel kon gebeuren. Dit zat er helaas niet in, want nu waren ze opeens kapot. Daar gaat mijn sunrise, want ik was te eigenwijs om alsnog een tuk tuk te nemen. ik ben daarom gaan wachten tot de eerste winkel open was en dat was vrij snel eigenlijk. Rond 7 uur was ik namelijk al bij de eerste tempel aangekomen. Ik had besloten om niet gelijk ankort te doen, maar eerst de grote ronde en hier moet je dus meerdere km voor fietsen. Dit ging eigenlijk prima en was rond 4 uur weer terug in siem riep. Denk wel bij elkaar 30/40 km gefietst te hebben, maar het was het waard. Lekker mijn eigen ding doen, geen gestress van andere mensen, genieten van de natuur en tegelijkertijd nog lekker sporten ook. Heerlijk!! geen spijt van gehad. Ook had ik het geluk dat ik vroeg vertrokken was en niet extreem veel last had van toerisme.

Dag 2: Dit verliep net iets anders. Dit keer had ik wel een fiets, maar had even niet nagedacht dat het donker is en onverlicht. Ik wist dat ik de goede weg ging, want alle tuk tuks met toeristen gingen er heen en de mensen die ik het vroeg zeiden het ook. Toch heb ik er 2x over gedacht om terug te gaan, maar niet gedaan. Ik was voor mijn gevoel namelijk al zover. ik had een keer dat er opeens een hond (denk soort rotweiler) achter mij aan ging blaffend, schrok mij een hoedje. Later kwam er ook een hond vergezellen, maar deze was volgens mij een lief zwerfhondje. Brrr.. maar ik heb maar weinig momenten gehad dat ik zo blij ben met de bestemming. Eenmaal bij ankort wat ben ik iedereen gaan volgen. ze verkochten zaklampen, maarja ik heb een mobiel en iedereen heet een zaklamp, dus niet nodig. Ik kon nog een mooi plekje scoren tussen de mensen en zittend heb ik kunnen wachten totdat de zon opkwam. Veel mensen gingen al eerder weg, terwijl het mooiste nog niet was geweest. Het was iets minder dan verwacht, omdat er wel wat bewolking was, maar het was echt nog steeds heel mooi. Daarna ben ik ankor wat gaan bekijken. Dit was heel groot, maar van buiten ziet het er mooier uit dan van binnen. toch heb ik er aardig lang rondgehangen en kwam in gesprek met een NLs meisje. Na even gekletst te hebben nog het laatste stukje tempel bekeken en toen samen wat gegeten. Noodlesoep op de vroegeochtend, maar wel erg lekker. Het voelde tenslotte ook al laat op de dag. Hierna afscheid genomen, want zij was met de tuk tuk en we zijn elkaar niet meer tegen gekomen. Daarna ankor thom bekeken dit viel ook beetje tegen, omdat ik al veel grote tempels had gezien. De grote tempels waren nog wel heel mooi. Ik had het gevoel dat het al tegen het einde van de middag liep, dus ik als een gek richting de laatste tempel die ik in iedere geval nog wil zien. Veel tempels zijn namelijk rond 3 uur gesloten. Ik kwam gelijkertijd aan met een meisje uit mijn hostel die ik de dag ervoor had gesproken. zij is ook Nederlands (veel Nlders in dit hostel) en ben met haar de tempel gaan bezoeken en ondertussen gekletst. Daarna moest ik weer terug en zij met de tuk tuk via de achteruitgang. Mij fiets is daar niet heen gereden, dus ik moest weer door de zelfde ingang. Ik dacht dat er 2 ingangen waren, maar later nadat ik al door de verkeerde was gelopen vertelde ze mij dat er sinds kort een 3de uitgang was. Na lang lopen uiteindeiljk de goede uitgang gevonden en nog een paar foto's gemaakt van kleine tempels en toen richting siep riep gegaan. Rond 4 uur kwam ik daar weer aan en heb er dus ook weer een 2de volle dag van kunnen maken. Ik was dan ook echt moe erna. Ik vond dat ik iets lekkers verdiende en ik wilde lekker ijs wat ik ergens zag de dag ervoor, maar ik kon het niet vinden en heb toen een yogurtplek gevonden wat erg lekker was. Hier lekker van genoten en in de avond dit verslag getypt en nog wat gegeten.

Je ziet hier in cambodja veel armoede. Veel mensen vragen om geld en je ziet ook veel slachtoffers van de mijnen. Sommige spelen dan ook muziek voor geld en dat vind ik wel goed. Mijn slachtoffers kunnen niet zoveel in een land als dit en dat ze dan toch niet iets hebben gevonden vind ik echt goed. Verder betaal je hier bijna alles in dollar, waardoor alles heel duur lijkt en volgens mij ook duurder is. Ik had het land wat goedkoper verwacht, maarja toch een mooi land die ik mocht bekijken. Morgen weer richting thailand!!

Hopelijk kan ik binnenkort weer wat foto's op facebook zetten, maar deze pc is daar te sloom voor!

  • 25 Februari 2014 - 16:50

    Reina:

    Wat een afschuwelijke geschiedenis van dat land, al die ontspanning daarna had je vast ook heel hard nodig. Hopelijk is het nu rustiger in Thailand.
    Liefs mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Na mijn reis in latijns Amerika van bijna 4 maanden wil ik nu voor een jaar naar Azie en Oceanie. Ik heb er zin in!

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 34088

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 08 Januari 2015

Een jaar op reis naar Azie en Oceanie

09 Januari 2010 - 30 April 2010

peru!!

Landen bezocht: