Van Adelaide tot Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Van Adelaide tot Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Van Adelaide tot Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Brenda

09 Augustus 2014 | Australië, Melbourne

Hallo allemaal,

Dit keer begint mijn verslag in Adelaide waar ik een aantal dagen heb gezeten, omdat ik eerder geen manier wist om in Melbourne te komen en ook nog iets te zien. Niemand leek die kant op te vertrekken en de tour van dinsdag was vol. De eerste mogelijkheid werd dus de zaterdag. Tegelijkertijd was het ook wel even lekker om rustig aan te doen. Ik ben de maandag in Adelaide samen met een meisje naar de chocoladefabriek geweest van ''Haighs''. Ik kan je vertellen dat is erg lekkere en dure chocola. Verder nog even door het winkelcentrum gelopen en film gekeken. De volgende dag was het fantastische weer en daar hebben we gebruik van gemaakt. We hebben een fiets gehuurd en zijn naar het strand en een klein plaatse Genelg gereden. Dat was bij elkaar ongeveer 30 km, dus dat was wel lekker. In de avond was er een gratis bbq in het hostel en achteraf was er een poolcompetentie. Was een gezellige dag! De woensdag, donderdag en vrijdag overdag waren wat simpel met even naar het winkelcentrum, eten, lezen, film kijken en even rustig aan doen. Het regende buiten een hoop en het was daarom wel lekker en waarschijnlijk ook alleen maar geluk dat ik de dinsdag niet op tour kon. De vrijdagavond was er een feestje waar muziek gedraaid werd, games georganiseerd waren (stoelendans, pool, en zo snel mogelijk bier opdrinken en vervolgens een bal doorgeven) en karaoke. Het was een gezellige avond, maar ik moest weer de volgende dag vroeg op.

De drie daagse tour die ik geboekt had was van Adelaide naar Melbourne via de Grampians en de great ocean road. De eerste dag maakte we een stop bij een plek waar witte kangaroes zijn en een pinklake. Vervolgens reden we na de lunch rechtstreeks richting de grampians national park. In de grampians kwamen we een hoop kangaroes en emu's tegen. We deden een kleine wandeling in het park en zagen een mooi uitzicht. De avond hebben we lekker binnen bij de openhaard gezeten, genoten van een heerlijke itiliaanse maaltijd en lekker geslapen.

De volgende dag mochten we voor een tour vrij lang uitslapen voor een tour en dat was om 7.00. We maakten een trek van ongeveer 2 uur waarbij we naar de pinnacles gingen. Dit was gewoon een heel mooi uitzicht en op de weg er naar toe had het ook mooie plekken. Vervolgens reden we naar het bezoekerscentrum waar we wat konden lezen over de aboriginals in dit gebied. Hier hebben ze namelijk andere bomen en planten, waardoor ze andere gebruiken hebben. Daarna reden we naar tower hill waar we lunch hadden. Tegelijkertijd waren hier ook de emu's die je van het eten af moest houden, want anders aten zij het op. Verder zag ik hier ook de eerste 2 wilde koala's. Dat stond nog op mijn lijstje van de dieren die ik wilde zien, voordat ik Australie ga verlaten. Tower hill is eigenlijk een vulkaan met een mooi meer, maar ik kon er vrij weinig wat in zien. Wel een erg mooi park. Daarna gingen we op weg richting de great ocean road, maar we zagen op de weg er naar toe nog een egel.

De great ocean road was erg mooi. Iedereen had het er over dat het zo fantastisch was, maar dat was het ook echt. We hadden geluk met het zonnetje, anders denk ik dat het toch iets minder is. We maakte een stop bij bay martyr, londen bridge en daarna de 12 apostels. De londen bridge is niet meer, zoals het vroeger was. Een deel is namelijk weg gevaagd door een zware watergolf. Bij de 12 apostels zijn het geen 12 stenen, maar 8 apostels. De great ocean road zal waarschijnlijk door de jaren steeds minder mooi worden. Bij de 12 apostels waren we aan het einde van de middag, zodat we samen met heel veel andere mensen mochten genieten van de zonsondergang. Beautiful! Daarna richting onze tweede slaapplek waar we lekkere pizza hebben gegeten, gerelaxt en geslapen.

De laatste dag was richting Melbourne en dat begon op de great ocean road. We hebben eerst een wandeling gemaakt bij gibbons step. Dit was gewoon een strand met mooi uitzicht en hoge golven (schijnt nog steeds lager te zijn dan altijd) Vervolgens maakte we een stop bij lock ard gorge en nog een herhaling bij de 12 apostels om ze dit keer in daglicht te zien. Vanuit de kust gingen we richting het regenwoud (otway rainforrest) waar we een korte wandeling deden tussen de hoge bomen. Daarna deden we een stop bij Kenneth river. Op deze plek waren heel veel mooie vogels. We kregen wat zaad van de gids, zodat de vogels op onze armen gingen. Dit was niet echt een succes bij mij, want als er dan al een vogel uit mijn hand wilde eten, vloog het al gauw weer weg... Ook hebben we weer 2 koala's gespot:D Aan het einde van de tour gingen we nog naar een lighthouse en een plek waar ze surfen. De lighthouse had mooie uitzicht over de zee, maar de plek voor surfen was een beetje jammer aangezien de golven niet zo hoog waren. Tenslotte gingen we onze weg richting Melbourne.

In Melbourne aangekomen kreeg ik een pick-up van Magda en Elissa (Ik ken hun van de vorige touren). Ik mocht slapen bij Elissa waar een kamer voor mezelf had en heerlijk in een tweepersoons bed kon slapen. We hebben in de avond gezellig gekletst, pizza gegeten en wijn gedronken en daarna lekker slapen. De volgende dag ging ik samen met Magda naar het centrum. We hebben een hoop van de stad gezien lopend en met de tram. We zagen kerken, overheidsgebouwen, parken de haven en het stadsleven. Daarna maakte we nog een wandeling bij Magda achter in een park en vervolgens heb ik nog wat gegeten bij haar en het gezin thuis. Was erg gezellig! In de avond nog wat dvd's gekeken en daarna richting bed.

De volgende dag ging ik samen met Magda en haar moeder naar een national park waar we een wandeling van 1000 treden hebben gedaan en daarna weer naar beneden. Daarna hadden we lunch bij een restaurant waar ze bekend zijn om hun pie's. In de avond gezellig met Elissa dvd gekeken met een wijntje. De volgende dag namen ze mij mee richting een wijnproeverij of eigenlijk waren het er meer. Verder kwamen we nog langs een kaasproeverij en olijf(olie) proeverij. Vervolgens hebben we nog van een plek genoten waar mooi uitzicht was. Het was een gezellige dag samen! Alleen toen moesten we nog terug en de plek waar we wilde tanken was de stroom uitgevallen waardoor we met spanning naar de volgende plek reden voor benzine. Hier was gelukkig wel stroom waardoor we terug naar Melbourne konden.

De dag er na ben ik naar de aldi gelopen, foto's gedaan, verslag geschreven en eigenlijk rustig aangedaan. Het was namelijk voor de verandering buiten niet echt lekker weer. De 2 dagen er na waren ook wat rustig. Ben even wezen shoppen, omdat ik een nieuwe broek en iets extra warms nodig had en verder supermarkt, koken en dergelijke.

De maandag vertrok ik richting Rico (mijn neefje) hij woont in een klein plaatsje ongeveer 2,5 uur met de auto vanaf Melbourne. Die dag moesten we nog langs een paar plekken en we kwamen aan het einde van de middag bij hem thuis aan waar we begroet werden door de 2 honden en geit van rico en Mereanna. In de avond gegeten en tv gekeken en daarna lekker slapen. De volgende dag reden Rico en ik samen naar Geelong. Ik mocht rijden, zodat ik even kon oefenen met auto rijden. De laatste keer dat ik reed was in het zuiden van Perth en daarvoor thuis, dus het was wel even wennen. Alles is hier ook aan de linkerkant, waardoor ik de neiging heb om teveel aan de linkerkant te rijden. Daarna gingen we ergens hout zoeken. De weilanden zitten vol met omgevallen bomen, dus dat was niet zo moeilijk. Door de boomstammen met de kettingzaag om te zagen hadden was er weer genoeg brandhout voor de komende dagen. We wilden nog wat meer zagen, maar de zaag kwam vast te zitten waardoor er waarschijnlijk iets kapot is gegaan. Daarna gingen we nog even met de hondjes wandelen waar we mereanna tegen kwamen op de squad en deze mocht ik terug rijden, wat ik stiekem toch wel cool vond. Maarja ik rij er dan ook niet dagelijks op:P In de avond gingen we naar een gezin toe waar de ouders van Nederlands waren en op die mannier heel veel foto boeken hebben met nederlandse teksten. Het gezin spreekt overigens geen Nederlands, dus ze hadden rico gevraagd wat teksten te vertellen. Doordat ik mee was, kon ik zo ook een beetje helpen.
De volgende dag nadat ik een beetje uitgeslapen was heb ik Rico een beetje geholpen op de boerderij. Toen we bezig waren met hekken neer te zetten, zagen we opeens een hele groep kangaroes voorbij springen. Ik heb al redelijk wat kangaroes gezien ondertussen, maar toch nog leuk om zo'n groep voorbij te zien springen. Aan het einde van de middag hielp ik mee koeien melken. Al vrij snel had ik door hoe het werkte alleen op een gegeven moment kwamen er koeien tussen die al gemolken waren en dan was ik niet helemaal zeker of ze al gemelkt waren. Ik vond wel leuk om het een keer mee te maken en zou het niet erg vinden om het vaker te doen, alleen het zou niet mijn dagelijkse routine voor een hele lange tijd kunnen zijn denk ik.. Ieder zijn eigen ding!
De volgende dag begon ik aan een wandeling op de boerderij om wat foto's te maken en kwam Rico tegen. Hij was bezig om een dood kalfje op te ruimen (ze was die nacht vast komen te zitten). Daarna heb ik geholpen of meer meekijken hoe de koeien hooi te eten kregen. Dit is nodig om naast het graan en gras om melk te produceren. Koeien zijn eigenlijk veel leukere dingen dan ik gedacht had. Ze zijn best nieuwgierig, maar tegenlijkertijd ook eigenwijs als ze bijvoorbeeld niet gemelkt willen worden. Er is een koe die heel makkelijk zichzelf laat aaien en heel makkelijk naar mensen toe komt, maar op het moment dat wij in zijn wei waren was ze vooral bezig met het voer. Wel jammer, maar wel grappig dat die normaal gesproken zo makkelijk is. Wel even geaaid en hij gaf geen kick! Ik heb in iedere geval weer een hoop over koeien geleerd. In de avond samen met Mereanna wolf creek 2 gekeken. Gelukkig ben ik uit de outback, want ik zou zelf niet zo graag vermoord worden:P (als je de film hebt gezien, snap je dat:P).

De vrijdag vertrok ik weer richting Melbourne en kon weer met Rico en de vader van Mereanna meerijden. Vervolgens zocht ik een hostel wat een beetje goedkoop was. Ik had er een paar opgeschreven en verbasend genoeg had ik vrij snel iets. Ik moest even wachten tot ik in de kamer kan en na de lunch kon ik er in. Na even gezellig met andere gepraat te hebben ging ik onderzoeken hoe ik in Sydney ga komen vanaf hier. Bij een agency kon ik een buspas kopen (hop on hop off naar Cairns) die goedkoper is dan de greyhound (150 verschil en rijd alleen wat minder vaak) Met deze vertrek ik dan ook morgenavond, zodat ik hopelijk in de bus kan slapen. Gisteren een avondje geskypt, vandaag blog schrijven en naar de markt en morgen misschien nog wat rondlopen en naar de botanic gardens ofzo.

Ik ben nu 7 maanden onderweg en gaat nu wel hard. Ik ben nog lekker aan het genieten al is het soms wat lastiger als ik even niks te doen heb. Ik merk dat ik zelf teveel voor Australie heb gepland, maar ik probeer het nog vol te krijgen door iets van vrijwilligerswerk te doen ofzo, want niks doen is niks voor mij. Verder probeer ik weer wat foto's te plaatsen op facebook en dan komt het volgende blog weer over 2 weken ofzo denk ik:P

  • 09 Augustus 2014 - 10:26

    Marian:

    Brenda, ik wil je weer heel hartelijk danken voor je reisverslag!

  • 21 Augustus 2014 - 16:18

    Vera:

    Heeeej big sis!
    Ik had al veel gehoord, maar nu toch even gelezen!
    Echt grappig om zo over Rico te lezen haha, maar wel leuk!
    Nog even een opmerking (A) Koeien zijn geen dingen he:P en ze zijn inderdaad leuker dan je verwacht! Dat had ik ook al ondervonden!
    Op naar je volgende verslag!

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Na mijn reis in latijns Amerika van bijna 4 maanden wil ik nu voor een jaar naar Azie en Oceanie. Ik heb er zin in!

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 34060

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 08 Januari 2015

Een jaar op reis naar Azie en Oceanie

09 Januari 2010 - 30 April 2010

peru!!

Landen bezocht: