The beginning of australie adventure! - Reisverslag uit Perth, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu The beginning of australie adventure! - Reisverslag uit Perth, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

The beginning of australie adventure!

Blijf op de hoogte en volg Brenda

11 Juni 2014 | Australië, Perth

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer, maar nu vanuit Australie. Het land van de grote dessert, mates, no worries, kangaroes en koala's. Ook is het helaas een duur land en de laatste 2 dagen in indonesie begon ik mij dan ook een beetje druk te maken om het feit dat het allemaal wat duurder ging worden. Vooraf zat iedereen mij daar namelijk bang over te maken en ondanks dat ik er rekening mee heb gehouden begon het mij toch wel een beetje onzeker te maken. Ook ging ik twijfelen of ik wel de juiste mensen zou vinden om samen mee te reizen.

Nou ik heb het allemaal dan ook zeker al wel gemerkt, maar begin er langzaam aan mijn weg in de vinden.

Op weg naar australie
Op het vliegveld in Bali had ik al gelijk pech. Ik had in Bali alles een beetje gepakt zoals het voor australie handig zou zijn. Ik had daarom mijn internationale rijbewijs tevoorschijn gehaald en samen met mijn paspoort en ticket in een watervasthoesje gedaan. Mijn paspoort en ticket had ik eruit gehaald bij het inchecken en daarna liep ik door naar de tax (wat nog ongeveer 13 euro was:S) om vervolgens ook door naar de handbagagecheck te gaan. Mijn hoesje met mijn internationale rijbewijs was opeens aan het einde van de bagagecheck weg (mijn paspoort had ik nog in mijn hand gehouden). Ik als een gek de weg die ik had gelopen weer terug lopen (korte afstand) en nergens was het te vinden. Ik al het personeel vragen, maar niemand had het gezien. Ondertussen was ik al 4 keer door de check geweest ofzo dat ik niet eens mijn paspoort hoefte te laten zien, maar nog steeds niet gevonden. Ze hadden mij door verwezen naar een plek waar je het kan aangeven en daar ben ik heen gelopen en een vrouw hielp mij zoeken. Eerst deed ze wat ik zelf al had gedaan en ik dacht dat ze het op een gegeven moment had opgegeven, maar net toen ik het ook had opgegeven kwam ze met mijn hoesje aan vanaf en plek waar ik nog niet was geweest, waarschijnlijk had iemand anders het gevonden en het bij het uitchecken van indonesie (volgende stap) gegeven. Ik was haar dankbaar en kon weer gerust verder. Bij de gate werden we nog een keer gecheckt, want dat moet allemaal extra voor australie. In het vliegtuig kregen we ook een briefje waar je wat vragen moest beantwoorden. Ik kon niet alles goed beantwoorden, omdat ik in jungles en dergelijke was geweest en kreeg in Australie dan weer een extra check, maar dat ging ook vrij makkelijk en toen was ik eindelijk aangekomen in Australie.

In australie aangekomen moest ik nog naar het hostel dat was ook nog een kunst. Ik heb al ontdekt dat ze hier in Australie helemaal niet goed zijn in de weg wijzen. Er moest een shuttlebus zijn, maar die kon ik niet vinden en toen vroeg ik het aan de buschauffeur van de transferbus (internationaal - nationaal vliegveld) en hij zei dat ik met hem mee moest naar het andere vliegveld. Ik dus mee en er was nog een belgie's meisje dat ook moest met de shuttlebus, dus na uitleg van de buschauffeur liepen we samen die kant op, maar we konden het niet vinden. De bordjes zeiden ook wat anders en na wat mensen vragen kwamen we er niet echt uit. Op een gegeven moment vonden we een publieke bus die mij niet op het busstation afzette waar ik heen moest, maar dicht in de buurt. Ik met deze bus mee en de buschauffeur was wel aardig en vertelde mij de weg. Ik bij een busstation aangekomen waar ik een gratis bus kon vinden die naar mijn hostel ging. Ik zag de bus niet en het zag er nogal leeg uit en vroeg aan een man waar die bus was, maar hij wist het niet en zei dat de straat waar ik heen moest dichtbij was. Ik dacht oke dus dat is makkelijk te lopen en ging lopen. Na een poosje vroeg ik weer de weg aan een groepje jongeren en een jongen had het woord en zei dat het nog best ver is. Hij zei dat hij en zijn vriend mij wel konden brengen, want ze kwamen toch langs mijn hostel. En op deze manier kwam ik dus in het hostel. Een heel gedoe, maar ik was er.

In het hostel sprak ik al gelijk met een Nederlander en een Indier en ik vroeg of ze wisten of er nog iets open was waar ik eten kon halen. Ze vertelde mij dat Domino pizza op maandag en dinsdag 5 dollar pizza heeft en aangezien het dinsdag was, was dat niet zon gek idee. Samen met de Indier gingen we pizza halen. Ik at een hele en zij hebben nog een pizza gedeeld. Daarna nog ff goed instaleren en toen ben ik gaan slapen.

De volgende dag niks bijzonders gedaan alleen ff de omgeving verkennen en australie leren kennen.

Perth
De volgende dag sprak ik een frans meisje in de keuken en na ook even samen ontbeten te hebben gingen we samen de stad verkennen. We hebben bijna de hele dag gelopen en vanalles gezien. We zijn langs het water gelopen en toen zei een man dat op het eiland (die je vandaar kon zien) dat daar kangaroes waren. Op de weg er naar toe zagen we nog van die hele mooie gekleurde vogels in de boom en inderdaad we zagen in het droge gras 3 kangaroes die zaten te luieren in de zon. Daarna hebben we geluncht en heel stuk in de stad gelopen en op het einde terug gegaan met de bus, want in de avond had ik een afspraak met iemand die ik ontmoet heb op gumtree (soort marktplaats waar je ook reispartners kan vinden). Hij wilde namleijk naar het zuiden het weekend, maar helaas maar voor 3 dagen. Ik dacht dat is prima, maar achteraf toch wel spijt, want 3 dagen is veel te weinig. Hij was wel iemand die duidelijk niet het backpackers leven was gewend en heb hem er opgewezen dat het niet gaat werken als we het niet op een goedkope manier doen. Hij zei no worries (australier die uit Melborne kwam) komt allemaal goed. Ik ben er uiteindelijk toch mee ingestemt en hoopte op het beste. Hij zag er wat onzeker uit en niet gevaarlijk, dus het risico genomen.

Fremantle
De dag voordat ik naar het zuiden ging ben ik eerst nog naar fremantle geweest. Dit is een halfuurtje van Perth vandaan met de trein en dus prima te bereiken. Veel mensen gaan er heen en het is een leuk plaatsje. Ik heb mij er dan ook best lang vermaakt. Ik ben eerst wat langs de haven gelopen, bij de markt geweest (goedkoop fruit:D:D!!!) en naar een gevangenis die pas net gesloten is De gevangenis was wel interessant om te zien, maar had er iets meer van verwacht. Wel grappig om naast de gevangenissen in vietnam een wat meer westerse, zoals in de films te zien. Na de gevangenis ook een standje gezien met een uitkijkplek wat in verbinding stond met de gevangenis. Daar werden in het verleden namelijk mensen geexcuteerd en gevangenen aan het werk gezet. Tot dat de gevangenis er was zaten ze daar ook in cellen. Het was dan ook een gevangenis voor de meest grote criminelen. Aan het einde van de middag terug, gekookt, klaar gemaakt voor de volgende dag en gerelaxt.

Het zuiden
De volgende dag zou Sam mij ophalen, maar hij was wat laat. Hij zei dat ik binnen kon wachten en dat hij mij zou bellen als hij er aan kwam, maar hij was gewoon een uur te laat. Echt ongelooflijk en heb op het punt gestaan het af te blazen. Ik heb hem dan ook duidelijk vertelt dat als het zo 3 dagen gaat ik er niet op zit te wachten, maar dat zou niet gebeuren. Hij zei sorry, want had dag er voor ongelukje gehad bla bla... Hij had gesmst op het moment dat hij wakker was en dat was tegelijkertijd met mij en de reden dat hij echt te laat was, was omdat hij gewoon super traag is in de ochtend kwam ik later achter.

Maar goed we zijn dus de eerste dag richting Bunburry geweest. Hier zouden dolfijnen te zien moeten zijn, maar de zee was wat onrustig en dus geen dolfijnen te zien. Helaas! we zijn toen verder gegaan naar Busselton waar de grootste jetty (pier) zou moeten zijn van west australie. Deze was dan ook erg lang en die zijn we helemaal afgelopen. Verder zijn we nog een paar plekken op de weg gestopt voor een foto. Daarna gingen we opzoek naar een slaap plek en dat was wel interesant. Aangezien we hier een verschillende mening over hadden en het scheen (hemelvaartweekend, niet over nagedacht) overal ook al best vol te zijn. Uiteindelijk wat gevonden wat een beetje gemiddeld ligt in ons straatje, maar hij zou betalen voor de accomodatie. Oke Prima! We hadden wat eten ergens gehaald en bij hostel gegeten. Daarna nog gezellig wat gekaart en toen was het alweer de volgende dag.

De volgende dag zijn we redelijk vroeg vertrokken. En zijn naar een vuurtoren geweest die op een punt ligt waar de indische en zuidelijke oceaan elkaar ontmoet. We kregen een audiovideo die je kon afluisteren en we mochten een kijkje nemen in de vuurtoren en het was dan ook een mooi uitzicht vanaf de vuurtoren. Helaas geen walvissen gespot, wat ik eigenlijk wel stiekem had gehoopt. Daarna naar een grot gegaan wat erg mooi was. Dit is 1 van de grootste grotten die er is. Het was wel een mooie grot, maar ik merkte dat het toch wel iets minder was aangezien ik er in Azie al te veel gezien heb. Volopig dus maar geen grotten meer... Daarna zijn we nog naar een plek gegaan waar je de 3 top walk kan doen tussen hele grote bomen. En vervolgens ook op de grond bij hele oude bomen. de 3 topwalk viel wat tegen, omdat ik het veel leuker vind om de bomen vanuit beneden ook te zien. Het 2de gedeelte vond ik wel leuk om door heen te lopen en nog wat leuke foto's kunnen maken. In de avond was het wel weer een ramp om een plek te zoeken om te slapen. Er was namelijk in het plaatsje waar we een plek zochten een zangwedstrijd waardoor alles vol zat. Fijn! naja het was onmogelijk en zijn toen verder gaan rijden naar de volgende grote plaats. Hier was ook al veel vol, maar nog wel meer mogelijkheden. Ik zag een backpackershostel en ik zei dat ik daar heen wilde om te vragen. Hij probeerde het wat uit te stellen, maar toch ben ik gaan vragen en ze hadden bedden vrij alleen dorms. Dat zag hij niet zitten en wilde toch nog ergens anders kijken. Uiteindelijk voor wel wat meer, maar nog oke prijs iets gevonden. Hij wilde perse dat en hij zou betalen, naja vooruit. Het was wel een kunst om eten te vinden, omdat alle keukens dicht waren. Toen werd hte KFC en op de kamer opgegeten en weer wat gekaart en tv gekeken. Daarna lekker slapen en op naar de volgende dag. De volgende dag wilde hij langer slapen en daar was ik niett zo blij mee Uiteindeiljk heeft hij wel wat langer geslapen, maar heb hem wel ff vertelt wat meer tempo te maken en we zijn uiteindelijk bijna nog dezelfde tijd vertrokken. We hebben wat mooie uitzichtpunten nog gezien aan de kust en ook walvissen.. HEEL GAAF!!! wel wat ver weg, maar toch gaaf!! Verder moesten we gewoon een heel stuk terug rijden en zo kwamen we in de avond weer aan in Perth. Afscheid genomen en toen weer terug in mijn hostel.

2de keer terug in Perth
Voor de 2de keer was ik weer terug in Perth en wat gereageert op mensen om richting het noorden te gaan, maar ook om naar auto's te zoeken. Ik wilde alleen een 4wd, omdat ik graag naar de kimberlys wil. Als je buiten het pad wil, waar veel mooie dingen te zien zijn moet je een 4wd hebben. Dit kost alleen meer geld voor de auto en voor de diesel. Ik merkte dat weinig mensen hier heen gingen en besloot zelf wat te gaan zoeken of tot broome te reizen en vandaar weer andere te zoeken. Vond beiden toch nog wat lastig.... In de avond sprak ik met een Nederlands meisje (Jeanine) en ze ging samen 2 fransen de volgende dag naar Wave rock! Er was nog een plaatsje in de auto en ze vroeg ik ook mee ging, omdat ik vertelde dat het nog het enige in het zuiden was waar ik nog wel heen wilde. Ik heb toen besloten de volgende dag met ze mee te gaan.

Richting Wave Rock
Met ze 3en (1 meisje moesten we met de auto in fremante ophalen) zijn we richting de plek gegaan waar ze de auto hadden gehuurt. Zelf zou ik ergens wachten, want ze dachten dat ze per persoon moesten betalen. Ff later kwam Jeanine naar mij om te vragen of ik een creditcard had, want die van haar werkte niet en het was nodig. Ze hoefde dus toch niet per persoon betalen, was wat verkeerd begrepen. De franse jongen had geen creditcard, dus mijne was de laatste redding. Die werkte gelukkig en toen stond de auto opeens op mijn naam. Jeanine begon met rijden en zo haalden we het meisje op en gingen richting wave rock. Aan het einde van de middag kwamen we aan en besloten eerst naar de informatiecenter te gaan, want anders moesten we misschien voor parkeren en slaapplek tegelijkertijd betalen. We vonden de cabine wat duur en hebben besloten in de auto te gaan slapen. En zo konden we makkelijk de auto parkeren en een gratis kaartje voor wave rock. De wave rock was echt heel gaaf om te zien, maar had het iets groter verwacht. Helaas, maar het blijft gaaf!! Daarna nog wat boodschappen gedaan, want er waren bbq's maar geen andere mogelijkheden om te koken. We hebben daarom maar broodjes hamburger gegeten. Daarna nog wat gekaart, ping pong en een film in de auto gekeken. Ook weer een leuke ervaring:P haha naja zat dus voor geen meter en voor het slapen was het nog erger!! Hopelijk niet nog een keer, zoals dit.

De volgende dag vroeg op gestaan en nog wat van de omgeving gezien, waar we een heel zout meer zagen, magic lake en een grot waar aboriginal tekeningen te zien waren (handen). Daarna weer richting Perth en zijn nog ff naar het strand gereden. Daar nog ff lekker gerelaxt en uitgewaaid in de zon en weer terug naar het hostel.

3de keer Perth
Dit was weer een dag van onderzoek hoe of wat richting het noorden. Ik merkte dat iets mij tegen hield om een auto te kopen en het lukte niet om iemand te vinden die ook richting de kimberlys wilde met 4wd. Weinig backpackers doen het, want doordat het 4wd is en gevaarlijker gebied om zelfstandig heen te gaan, maakt het automatisch duurder. Maar ik ben waarschijnlijk maar 1x in Australie en doe ik het gelijk goed (hoop ik)! Ik ben toen een touroperator ingelopen en hoe ik eigenlijk ook absoluut niet met de tour mee wilde. Bevestigde ze alles waar ik zelf een beetje bang voor was. Er was nog 1 plek over bij de tour die ik dan eerst zou doen en er zat toen wat druk achter. Moeilijk moeilijk... wat zou ik doen!!! Uiteindelijk er voor gekozen om het toch te doen. Mijn hele plan was dus helemaal aangepast, maar achteraf toch nog wat getwijfel of het wel de goede keuze is en na plussen en minnen bij elkaar op te tellen denk ik wel dat het de goede keuze is. Wel was het een hoop geld in 1 keer en wat was, dus nog best een kunst. Met behulp van mijn lieve ouders is het dan toch gelukt en kon mee! Wel moest ik nog een week door zien te komen hier in Perth, maar dat ging eigenlijk vrij snel. Ik ben 5 dagen met Jeanine opgetrokken. We hebben wat films gekeken op haar tablet, nog naar het kangaroe eiland geweest (dit keer waren de kangaroes actief), kingspark/botanic garden (erg mooi), wat rond gelopen en dinsdag haar weggebracht naar het busstation om zo nog 2 dagen alleen rond te brengen. Dit is 1 van de dagen waar ik dus een uitgebreid blog kan schrijven. Morgen nog wat relaxen en dat moet ook nog wel door te komen zijn.

De tour!
De tour gaat van Perth naar Darwin (3 weken) met alle mooie dingen er tussen in. Waaronder een reservering dat ik ga snorkelen met de walvishaai!!! zo cool! het kost wel wat, maar het lijkt mij zo gaaf! Daarna een paar dagen in Darwin, waar de verblijfplaats al vast staat en zo ff kan bijkomen. Daarna ga ik van Darwin naar Adelaide (11 dagen) met alle mooie dingen er tussen in. In Adelaide heb ik voor 1 nacht een plaats om te slapen en daarna mag ik het zelf uitzoeken. Vanuit daar wil ik dan weer met mensen mee reizen of zelf auto kopen. Daar ben ik nog niet over uit. Ik heb dan nog best wel wat weken en zal denk ik ook gaan whooffen!! Als er nog mensen goede adressen hebben??? ik ben 17 juli (Lisan je birthday!) weer terug in Adelaide en daar tussen in dus wat moeilijker te bereiken. Wel heb ik internet op mijn telefoon en zal soms keer kijken en ook af en toe wel keertje wifi verwacht ik. We gaan het mee maken en vergeef mij als ik de verjaardagen vergeet, want ik ga de dagen vergeten:P Oja en het tijdsverschil gaat groter worden.

Hoe het met mij gaat?!
Het gaat op zich prima. Wel een beetje last van mijn voet, maar hoop dat het vooral de schoeisel is die ik gewoon moet aanpassen. Teveel op slippers gelopen vrees ik. Op die plek is het ooit gescheurd (boven op mijn voet) en nu denk gewoon wat rust nodig en goede schoeisel. Dat is in iedere geval wel wat andere ook zeggen. Met mijn brandwond op mijn been gaat voor zover ik weet goed en moet gewoon weer mooi worden:P Verder nu ik de tour afbetaald heb en weet wat er gaat gebeuren weer wat rustiger. Sliep perfect, maar toch wel wat onzeker over.

Vind Australie toch minder makkelijk reizen dan wat ze altijd beweren. Vindt Latijns Amerika en Azie makkelijker. Hier is het gelijk allemaal duurder of je bent afhankelijk van andere om het goedkoop te houden. Denk wel dat de oostkust makkelijker is, omdat daar het dubbele aantal backpackers zitten. Hier zijn vooral veel mensen die een baan aan het zoeken zijn. Verder is de kimberlys zoals ik al zij gewoon niet zo populair. Nu toch een manier gevonden en hou jullie weer op de hoogte. Denk ik Darwin:P!, maar beloof niks!

  • 11 Juni 2014 - 08:56

    Sophia:

    Hey Brenda,
    Leuk verslag om te lezen. Gaaf dat je die tour gaat doen, ben benieuwd hoe dat zal zijn. Snorkelen met de walvishaai, hoe cool is dat. Een hele goede tijd gewenst. Beterschap met je voeten, geef ze wat rust....:)
    Groetjes sophia

  • 11 Juni 2014 - 09:49

    Pascual!:

    Hey Brenda,

    Wat een lap tekst! Ik dacht dat ik altijd last had met het plaatsen van korte reisverhalen! Haha. Het is in ieder geval wel weer erg leuk om te lezen. Poef, wat kan je jezelf soms benauwd voelen met bepaalde situaties. Ik kan mezelf flink bedenken hoe jij jezelf gevoeld moet hebben toen je ineens je hoesje kwijt was. Gelukkig is alles weer goedgekomen!

    Geniet van alles en probeer van het negatieve altijd ook iets positiefs te zien. Vroeg of laat zijn dit de momenten waar je nog veel over zal terugdenken en enorm om moet lachen. En uhm, zorg voor goede schoenen! Hihi. :)

    Enjoy!! ;) X Pas!

  • 13 Juni 2014 - 14:42

    Alide:

    Ha Brenda,
    weer een mooi verhaal met veel avonturen. Reizen is soms afzien, maar vooral ook heel veel meemaken. Prachtig om te lezen. Wees zuinig om je voeten! Ze moeten nog wat langer mee.
    Verder nog een heel goede reis toegewenst. Zie uit naar je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Na mijn reis in latijns Amerika van bijna 4 maanden wil ik nu voor een jaar naar Azie en Oceanie. Ik heb er zin in!

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 751
Totaal aantal bezoekers 34092

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 08 Januari 2015

Een jaar op reis naar Azie en Oceanie

09 Januari 2010 - 30 April 2010

peru!!

Landen bezocht: