Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 1

Blijf op de hoogte en volg Brenda

11 Februari 2014 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

TET
Vietnam was voor mij geen goed begin vanwege TET: Chinese nieuwjaar waar ze ongeveer 10 dagen feest vieren met families en schoonmaken als nieuwe viering van de lente.
Dit is dus een verschrikkelijk feest voor toeristen, zoals ik want alles is duurder, veel gesloten en de kwaliteit is niet altijd hetzelfde (maar minder). Daardoor gaat mijn beeld van Vietnam omlaag, zeker aan het begin.

Halong Bay
Ik had beloofd om wat rust te nemen toen in in Hanoi aankwam, maar toen ik hoorde dat er tijdens de eerste paar dagen van TeT weinig te beleven is in Hanoi besloot ik toch naar Halong Bay te gaan met een tour. De prijzen waren natuurlijk duurder en we kregen aan het begin gelijk te horen dat er minder personeel was, maar (op grappige manier geprobeert te zeggen) dat we niet mochten zeuren, want vele willen eigenlijk bij familie zijn. Ik dacht ja, maar we betalen dubbel, dus je hoort gewoon dezelfde kwaliteit te geven. Nu waren sommige wel aardig en andere snel geirriteerd. Wat mij vooral irriteerde dat ze niet in discussie gaan als je om verduidelijking vraagt of zegt waar je recht op hebt, maar ze doen gelijk of ze het niet snappen en worden boos. GRRRR...

Ondanks dat ik meer verwachtingen van de tour was de natuur wel heel mooi Ook hebben we er geprobeert het beste van te maken. Ik deed 3 dagen en 2 nachten. Dat betekende dat ik de eerste nacht op de boot sliep en de 2de nacht op Cat Ba Island. Dag 1 gingen kregen we eerst lunch op de boot. Daarna gingen we een cave bezoeken. Deze cave was wel mooi, maar vond het wat nep vanwege alle gekleurde lichten die ze overal lieten schijnen. Ook waren er teveel toeristen op 1 plek. Maar goed na de cave gingen we terug naar de boot en daar mochten we maximaal een halfuur kajakken. Ik ging samen met een brits meisje waar ik tijdens de tour veel mee om ging. Was nice! Vlak er na was het al bijna etenstijd. Nadat iedereen zijn kamer had gekregen, kregen we nog een kleine kookles. Hij had een schaal met groente en hij liet zien hoe je een loempja moest maken. Easy dus! Een paar konden het nadoen en dat was het. Daarna gingen we zelf eten en vervolgens was het feesten. De muziek ging aan en er was gezelligheid. We hadden veel Chillenen en argetijnse op de boot en die begonnen met Salsa en we gingen dus Salsa dansen. Ik wist zelf nog wel een beetje hoe dat moest, maar hun gingen echt wel stukken sneller en beter. Maar we hadden lol. Ik dacht wel een beetje aan mezelf en heb het daarom ook niet te laat gemaakt en lekker gaan slapen.
Dag 2 gingen we naar Cat Ba Island. Eerst deden we een trekking naar de piek op de berg. Vanuit daar hadden we een mooi uitzicht en daarna gingen we weer naar beneden. Was kort, maar wel mooi. Had stiekem wel wat meer willen zien in dat park, maarja het is een tour. Na het park zijn we richting de hotel gegaan en daar kregen we lunch. Daarna gingen we naar onze kamers. Deze deelde ik samen met het britse meisje (Ursula) en met een zwitsers meisje (Rachel). Nadat we onze spullen hadden neergezet op de kamer gingen we samen met een groepje (3 nog van Australie en 2 van Litouwen) naar het strand. Er waren 3 stranden waarvan we er 2 met het gehele groepje hebben bezocht. De eerste was niet mooi, maar de 2de wel. Daar gingen we lekker zitten. 2 Australiers willen gelijk het water in, maar ik en andere bleven eerst lekker zitten. Vervolgens liepen de 2 australiers (stel) richting zee, met hun vriend ook richting die kant om foto's te maken van de man die de vrouw (2 australiers) ten huwelijk vroeg. Wij zaten echt allemaal van WHAT!! We wisten er namlijk helemaal niks van af, maar we mochten dus getuige zijn van een aanzoek. Wat natuulijk netjes op de knieen gebeurde en mooi was om te zien zo op het strand. Vervolgens gingen zij lekker zwemmen en later toen ze terug kwamen vond hij eigenlijk dat er champagne gedronken moest worden. Aangezien we voor een luxe hotel zaten moest het daar wel zijn, dus hij en zijn vriend gingen champagne halen. 2 flessen met ze allen opgedronken om te kunnen toasten op het paar. Echt mooie ervaring. Op ik en mijn kamer genoote na moesten de andere terug naar de boot en moesten daarom eerder weg en wij gingen nog met ze 3en het andere strand bekijken en wat er verder nog te zien was. Tot het eten hebben we rondgelopen, na het eten douchen en met ze 3en hebben we een film gekeken. Ursula had namelijk een laptop(je) bij zich en zo konden we lekker genieten van een makkelijke romantische komedie in het engels:P
Dag 3 was eigenlijk alleen de terug weg en terug naar Hanoi. In Hanoi sliep ik in dezelfde hostel als het zwitserse meisje en we zijn in de avond nog opzoek gegaan naar de nightmarket, maar deze was gesloten. Wel hebben we nog lekker gegeten ergens op straat en rondgewandeld. Daarna nog ff gelezen en gaan slapen.

Hanoi
In Hanoi heb ik voor de Halong Bay veel rondgewandeld en nog wat geprobeert te rusten. Ook iets ingenomen tegen Diaree wat verbazendwekkend goed hielp. En dus klaar was voor de Halond Bay. Ik was na mijn eten vroeg gaan slapen, werd wakker voor de vuurwerk en daarna weer gaan slapen. De chinese nieuwjaar is heel apart hier. Iedereen gaat naar een plek (in Hanoi was dat de Lake) en vervolgens neemt iedereen wat drinken en veel mensen ijs (ik dus ook:P, want had ik zin in) Mensen drinken eigenlijk weinig alchohol (opvallend) Wanneer de vuurwerk begint (15 minuten lang, wat voor mij kort leek maar blijkbaar voor veel andere landen lang) kijkt iedereen hierna en geniet. Vervolgens is het afgelopen en loopt iedereen weg naar hun huizen. Geloof dat er nog wel ergens een feest was, maar veel mensen lopen gewoon heel nuchter weg en er wordt ook niet echt gelukkig nieuwjaar gewenst ofzo, bijna geen emotie.
Na de Halong Bay heb ik nog de gevangenis bezocht voor vietnamese politica in de oorlog en voor amerikanen. De Gevangen amerikanen hadden het duidelijk beter dan de vietnamese en het is verschrikkelijk om te zien hoe zij dus behandeld werden. Ze stierven ook vrij makkelijk door de bacterien en bedorven voedsel die ze kregen. Was interesant om te zien. Verder vooral veel rondgelopen en ik had ook het pech dat er op de maandag veel gesloten was en daarom weinig kon bekijken. Wel veel straateten geproefd in Hanoi. Ook hadden Rachel en ik de dag ervoor een broodje met chocola (vers) ondekt wat erg lekker was. En toevallig kwamen we elkaar daar ook weer tegen. We hadden voor de avond al wel samen afgesproken en in de avond hebben we toen ook nog samen gegeten.

Ninh Binh
Vanuit Hanoi ben ik naar Ninh Binh gegaan met een goedkoop ticket die ik had gevonden. Helaas was dit midden in een tour en niet helemaal zoals mij was verteld. We zouden namelijk daar rond 10.00 aankomen, maar dit werd half 2. We moesten namelijk 40 minuten ergens wachten (wat nog best grappig was, omdat alle japanners samen op de foto wilden), zodat de andere een tempel konden bezichtigen. Ook nog een pauze van een half uur en dus deed het allemaal wat langer. maar goed aangekomen ging ik samen met een itiliaan op zoek naar een slaapplek. Eenmaal gevonden ben ik daar met hem opgetrokken. We hebben dezelfde dag gewoon de stad bekeken en iedereen zei ''hello'' en zwaaien, dat waren vooral kinderen (erg schattig). Er was eigenlijk weinig in het stadje te zien, maar we kwamen ook meer voor Tam Coc, maar dat moet vroeg in de morgen. Dit hebben we daarom de volgende dag gedaan. We hebben een scooter gehuurt en we zijn er heen gereden (naja ik zat achterop, want nog nooit op zo'n ding gereden. wat ik eigenlijk wel eerst in NL had moeten doen, want wordt veel gebruikt en bespraart geld.) Tam Coc was erg mooi. Het zijn caves over het water en verder zie je veel rijstvelden en het dagelijkse leven. OOk nog wat pagodas bekeken die daar in de buurt waren en na nog even rondgereden te hebben weer terug gegaan. Aangezien onze bus naar Hue alleen een dag later kon en alleen als slaapbus hadden we nog een dag over. We hebben besloten om naar een nationaal park tegaan. Dit was wel iets verder, maar een mooie route ernaar toe. Eenmaal daar hadden we niet meer genoeg gas om binnen het park te rijden. We dachten namelijk dat het gewoon lopend was, maar je moest dus met de scooter alles bekijken. Wel konden we daar benzine krijgen en dat hebben we maar gedaan. Met genoeg benzine zijn we een cave gaan bekijken, trekking van 6 km gedaan om een 1000 jaar oude boom te zien en verder hebben we daar een apen en schildpaddenopvang gezien. Meer was niet mogelijk in de tijd. Met de terug weg wees iedereen naar de scooter dat er iets mis was, lekke band. Heel fijn, dus die mocht ook nog gerepareerd worden. Het was trouwens het ventiel dat van de band af was gebroken (waarschijnlijk door de slechte wegen daar, met veel gaten).
Gelukkig waren we nog wel op tijd terug voor de bus. Ze hadden ons gezegt 8 uur en we wilden daarom om 19.15 nog wat gaan eten, maar daar was geen tijd voor, want dfe bus kwam half 8. WHAT dat is verkeerd verteld! dus wij nog snel eten halen, maar er was nergens iets wat snel was en fatsoenlijk voor maaltijd. Vervolgens zagen we ergens fastfood waar ze broodje ei hadden. Oke dus wij met gebaren duidelijk maken (spraken geen engels) dat we 2 broodjes ei wilde als take away. We dachten dat ze het niet begrepen had en we legden ons erbij neer en dachten onze eigen take away te maken, maar ze had ons wel begrepen en het netjes ingepakt. Wij dus vliegensvlug terug. Vervolgens kwam de bus pas 19.45.. grr.. en toen de bus gepakt naar HUE.

HUE
Dit was echt een plek waar we voor gewaarschuwd waren, maar wij waren eigenwijs en dachten daar wat van de geschiedenis te kunnen zien. De Cateral die als World Heritage wordt gezien vond ik persoonlijk niet zo heel mooi en na wat rondgelopen en dus wat dingen gezien te hebben waren we het al gauw zat. We hebben ff een powernapjje gedaan, want we hadden nauwelijk geslapen in de nachtbus en zijn daarna weer verder gaan kijken. De tumbs en pagodas waren eigenlijk alleen te bereiken met scooter en we hebben toen voor een goed prijsje iemand zover gekregen om ons te brengen naar 3 van deze. (Ze willen je allemaal wel brengen, maar lieft voor meer geld). Het was nice om gezien te hebben, maar ook weer veel vergelijkbaar van wat ik al eerder heb gezien. Wel hebben we zo onze dag doorgebracht. In de avond nog wat gegeten en geslapen, want de volgenden dag weer vroeg de bus naar Hoi An.

Hoi An
Aangekomen in Hoi an was ik eigenwijs en wilde perse rondzoeken naar een goedkoop hostel. Het moest ergens zijn, maar Andras (Itiliaan) wilde naar een hostel die hij had gevonden, maar wel wat duurder. Hier gingen we dus beide onze eigen weg. Ik zoeken en zoeken en sprak 2 engelse aan en zei zeiden dat het moeilijk was iets te vinden, want alles is volgeboekt. FIJN!! Veel duur of volgeboekt. Uit eigenlijk had ik toch iets gevonden wat midden in het oude centrum zat, niet echt een guesthouse, maar wel zo genoemd. Het was toch zeker goedkoper dan de andere dingen die ik was tegen gekomen al had ik het naast het strand misschien voor goedkoper kunnen krijgen. Natuurlijk kwam ik voor het oude centrum, wat erg mooi was. Wel was het klein en had ik het allemaal zo bekeken. Je kon vooral veel kleren kopen en laten maken, maar dat zag ik niet zitten aangezien ik het ook mee moet sjouwen en een dure stof niet lelijk wil maken wat het op tenduur met reizen wel wordt. Ik dus vooral kijken en niet kopen:P haha ook genoten van het lekkere eten in dit stadje. Iedereen had mij dit al verteld dat het lekker was en dat kon ik beamen. Hier had ik naruulijk weer gedoe met bustickets, want veel zat vol en was duur. Uiteindelijk 2 dagen in het plaatsje gebleven en vooral veel gelezen en rustig aangedaan. Ook heb ik een kookles gedaan en dat was wel erg lekker en leuk voor een keertje. Ik ben absoluut geen kookprinces, maar wie weet in NL. Verder werd ik overgehaald om mij wenkbrauwen te epileren, pedicure (inclusief nagels lakken)(wat hard nogdig was) en benen harsen. Dit harsen en epileren doen ze met draad en het is wel grappig voor een keer, maar begreep al van dagmar (schoonheidsspecialist) dat het er niet heel lang mee wegblijft. Maar goed het was bij elkaar 8 euro, dusja datis niet zoveel.

Nha Trang
Ik schrijf dit verslag vanuit Nha Trang en vind het hier niet zo heel bijzonder. Ik ben in de ochtend op het strand geweest en verder rondgewandeld. Ook heb ik gelijk voor morgen weer een bus ticket geboekt naar Mui ne. Ik wilde eigenlijk naar Dalat, maar dat zat vol tot over 2 dagen. Naja ik overleef het ook wel zonder Dalat en Mui Ne zal ook vast mooi zijn. In de avond kwam ik mijn kamergenoten tegen (broer en 2 zussen uit Chili) samen met hun en nog 2 fransen die de chilenen dus al kenden gegeten. Was gezellig. Vervolgens ben ik dit verslag gaan schrijven en ga ik morgen de bus pakken in de vroege ochtend. Ik twijfel of ik nog een drankje ga doen met de andere, maar dat bedenk ik mij zo:P

Hoe gaat het?
Met mij gaat het prima! Ik ontmoet veel mensen en soms vind ik het juist ook wel even lekker om alleen te zijn. Dit is soms nog best moeilijk, maar soms ook niet. Verder is mijn maag weer op orde voor zolang het duurt (hopelijk lang). Verder leer ik voor mezelf meer rust te nemen. Dit is overigens ook wel beter voor de portemonee. Ik vind Azie een best eentonig land qua landschap en dat is wat ik liever heb dan cultuur. Dat maakt ook dat ik latijns amerika leuker vond. Het is tegelijkertijd ook moeilijker om keuzes te maken vooral met de TET denk ik grr... moet het weer duurder zijn dan normaal. Maar goed bovenal heb ik wel leuk, maar kan stiekem niet wachten tot Cambodja. Weer een nieuw land en nieuwe kansen. We gaan het meemaken. Eerst nog een klein beetje van Vietnam bekijken.

• 11 Februari 2014 - 21:57

Bertus:

Leuk verslag. Fijn dat je weer gezond bent. Ik heb je foto's van dropbox veilig gesteld, dus je kunt er weer nieuwe op zetten. Niet meer dan 2,5 Gb want anders kunnen we het niet delen op onze dropbox.
    Veel succes met je verdere reis. Hier gaat alles naar wens.
    jouw Pap.

• 11 Februari 2014 - 23:32

Jolanda:

Hoi Brenda
    Fijn om te lezen wat je allemaal mee maakt en dat je het naar je zin hebt.
    Het is goed om te lezen dat het goed met je gaat.
    Nog heel veel reis plezier.
    Groetjes,Jolanda

• 12 Februari 2014 - 16:39

Reina:

Lieve Brenda. Wat een leuk verslag, je maak ook wel van alles mee. Je weet nu ook wat chinees nieuwjaar is. Je heb al leuke foto,s gemaakt. Liefs mam