Bye Laos, Hello Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Bye Laos, Hello Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Bye Laos, Hello Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Brenda

30 Januari 2014 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

De vorige keer was ik aangekomen in Luang Prabang met de slowboat. Ik ben samen met de 3 britse meiden 4 dagen opgetrokken in Luang Prabang. We aten eigenlijk veel samen en deden samen dingen, maar tegelijkertijd ging ook iedereen zijn eigen gang. Er was daar een handicraft markt en verder wat mooie tempels te bezichtigen. Daarnaast zijn we een dag met een grote groep naar de watervallen geweest. Deze waren heel erg mooi om te zien, omdat het water turquoise was. Er was daar ook een touw waarmee je in het water kon springen. Het leek mij eerst heel eng om het te doen, maar ik dacht dat is gewoon heel cool, dus dat gaan we gewoon ff doen. En dus ik sprong! hahaha. Verder zijn we ook een avond naar een kroeg geweest waar iedereen het daar over had. En dan was het daarna populair om te gaan bowlen. Wij dachten als dat echt zo leuk is, dan gaan we dat maar eens doen. Uiteindeiljk vond ik het niet super bijzonder, maar wel gezellig. Bowlen was gewoon bowlen zoals altijd, maar ik heb wel gewonnen:P haha.Verder ben ik in Luang Prabang naar een oorlogsmuseum geweest. Het was klein, maar zo kun je ook zien hoe de vietnamese oorlog Laos heeft getroffen. Daarnaast zijn we naar een typisch laos museumpje geweest waarin je een beeld krijgt van de cultuur in Laos. De verschillende stammen en dergelijke.

Naar Luang Prabang ben ik naar Vang Vieng gegaan. Ik had mijn twijfels over hoe dat zou zijn. Iedereen heeft het er namelijk over dat je moet gaan tuben. De weg ernaar toe was er mooi en de natuur is ook heel erg mooi, maar het tuben was niet echt mijn ding. Ik vind het gezellig om te kletsen en alcohol te drinken, maar het doel was hier om dronken te worden en dat maakt het toch iets minder leuk. Ik ben zelf dan ook niet dronken geworden, maar merkte wel dat het niet helemaal goed was voor mijn maag. De dag ervoor had ik namelijk ook al wat alcohol, want ik was die dag samen met een australier opgetrokken. We hebben toen ook wat gegeten en avond wat gedronken. Ik denk dat al die alcohol en het gemixte eten en de moeheid mijn buik getroffen hebben, want die was nog al rommelig de afgelopen week. Wat wel erg leuk was dat ik in Vang Veng weer iedereen tegen kwam uit Luang Prabang en de slowboat. Iedereen volgt elkaar hier in Laos. Ook kwam ik de meiden weer tegen, dus ik trok weer met hen op. Met Fransesca ging ik de volgende dag met de fiets naar de blue Lagoon waar een cave was. Het was wel heel bijzonder om daar te fietsen want de weg zat vol met stenen. Wel was het erg mooi om te zien.

Naar vang vieng heb ik de bus genomen naar Vientiene. Dit was voor mij meer een tussenstop. Ik heb daar even rondgelopen en voor de volgende dag weer een rit geboekt naar kong lo cave. De rit naar cong lo cave was met een locale bus en was dus naast nog 2 andere de enige toerist. Daar aangekomen zijn de hostels ook een maar minuten lopen van de cave. Heel rustig met maar een paar toeristen. Ik was van plan om vroeg te eten en dan vroeg te gaan slapen. Net toen ik klaar was met eten vroeg iemand of ze er bij mocht zitten. Dit was een Nederlander en heb ik toch nog weer een poos met haar gepraat. Terug in mijn kamer zat er een vies beest in mijn badkamer en die moest natuurlijk eerst weggeruimd worden. Het leek niet op een kakkerlak, maar wat het wel was weet ik niet. Maar opgeruimd staat netjes. Daarna heerlijk een wat langere nacht gemaakt.

De volgende dag zou ik samen met de nederlander en nog een franse naar de cave gaan. De cave was erg mooi om te zien. Het was een grote tunnel onder de berg door en een stukje ging je aan land om wat dingen van dichterbij te kunnen zien. Nadat we terug liepen kwam ik een tuc tuc tegen en vroeg hoe duur het was om naar lak sao te gaan. De lonely planet had namelijk gezegd dat als ik naar vietnam wil via lak sao moet gaan. Ik met de tuc tuc naar lak Sao wat overigens een hele mooi rit was, maar daar aangekomen vertrok de bus naar vietnam de volgende dag. Ik dus op zoek naar een plek om te slapen wat nog best een kunst was daar, omdat het niet erg toeristisch is. De enige blanke die ik daar zag was ik zelf:P en later nog 2 jappaners. 12 uur zou de bus de volgende dag naar vietnam vertrekken, dus ik dacht ik zorg dat ik er ruim op tijd ben. Nog steeds vertrok de bus om 12 uur, maar een uur later vertelde ze mij dat het niet vertrok. De vietnamese hebben het chinese nieuwe jaar. Heel fijn!!, want de volgende bus zou pas maandag vertrekken. pftt. de 2 jappaners stonden op het punt met de tuc tuc weg te gaan, dus ik vragen hoe of wat. Zoals bijna niemand engels kon spreken, zo spraken hun een paar woorden, maar goed ze moesten op de zelfde plek als ik zijn. Ik in de tuc tuc gestapt richting de grens van laos/vietnam. Vervolgens moesten we lopend de grens over en hadden we geluk dat er net 2 toeristen daar uit de taxi kwamen om door te steken naar laos. Deze taxi was er natuurlijk als enige, dus ik zal vast wel teveel betaald hebben. Maar goed je moest iets en ik heb met de 2 toeristen het geld om gewisseld, zodat ik wat vietnamese geld had. Dit kwam mij eigenlijk wel goed uit, want met dit geld kon ik tot Hanoi overleven. Aangekomen in Vinh vertrok de bus naar Hanoi om 22.00. Wat dus betekende dat ik daar 6 uur moest wachten. Pfft.., maar ik wou ook niet daar bleven steken, waar zowat niks is. Zeker nu een gedoe met het vietnamese nieuwjaar. Het fijne aan de bus was wel dat het een slaapbus was en heb dus enigzins iets geslapen. Wel kwam er een knul op het pas liggen en die pakte elke keer mijn arm vast. En steeds iets verder dat ik dacht wegwezen jij. Dus meerdere malen die arm weggehaald en later had ik er gelukkig geen last meer van en kon ik weer wat beter slapen. Het was donker en ik dacht waarom heb je geen eigen bed, maar het bleek dus dat die best wel vol zat de bus. Aangekomen in Hanoi moest ik nog naar een hostel, maar het was 05.00 wat dus niet echt bevordelijk is. Ik met de taxi naar een hostel, maar deze was vol. En veel was gesloten en anders was het vol. Grr uiteindelijk wel wat gevonden, maar helaas wat duurder, omdat het een single kamer was. Ook wel even lekker voor mij, maar voor morgen wil ik wat anders. Ik moet nog even kijken hoe of wat met de toers, want dat schijnt op het moment wat drama te zijn ivb met het nieuwe jaar. Eerst bangkok met de protesten en nu dit, maarja hopelijk niet nog meer verasingen die leiden tot duurdere ritten.

Zoals jullie dus begrijpen gaat het opzich prima met mij. Afgelopen week wel wat ruzie met mijn maag gehad. Merk dat ik het even rustig aan moet doen en dan gaat het vanzelf wel iets beter verwacht ik.


  • 30 Januari 2014 - 08:20

    Lisanne:

    Topper!
    Kijk uit met die vreemde mannen jij! :p
    Xx

  • 30 Januari 2014 - 21:14

    Jolanda Erik:

    Hoi Brenda fijn dat het goed met je gaat.
    We vinden het erg leuk om je verhalen te lezen zo horen we wat je allemaal mee maakt en ziet.
    Veel plezier nog.
    Groetjes van ons

  • 30 Januari 2014 - 21:15

    Carla:

    Brenda, wat een avonturen! Petje voor je af meid!

  • 30 Januari 2014 - 21:22

    Bertus:

    Dit noemen ze nu avontuur. Er gebeuren dingen waarop je niet gerekend hebt. Blijf wel op je hoede voor situaties die je in een positie brengen waarbij je gevaar kunt lopen. Hopelijk zal je maag wennen aan de nieuwe situaties en zul je nog meer kunnen genieten. Doe rustig aan. Als je uitgerust bent geniet je meer en neem je betere beslissingen. Ik hoop dat er nog veel moois op je pad komt. Succes met je verdere reis.
    Hou van je.
    jouw Pap.

  • 30 Januari 2014 - 21:45

    Dagmar:

    Hey meis leuk om je reisverslagen te lezen. Wel gek dat je zo ver weg zit. Veel plezier nog en sla die engerds van je af ;)

  • 27 Februari 2014 - 19:57

    Lian:

    Hi Brenda,
    Wat leuk om te lezen allemaal (het echte avontuur) Ik ben een reisplan aan het maken voor wanneer ik eind April met een vriendin naar o.a. Vietnam en Cambodja ga.. Super stoer dat je dit alleen doet! Ben erg benieuwd wat je mij (met de beperkte tijd) zou adviseren te bezoeken. Ik ga het allemaal volgen, liefs en travel safe!
    L

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Na mijn reis in latijns Amerika van bijna 4 maanden wil ik nu voor een jaar naar Azie en Oceanie. Ik heb er zin in!

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 34061

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 08 Januari 2015

Een jaar op reis naar Azie en Oceanie

09 Januari 2010 - 30 April 2010

peru!!

Landen bezocht: