Fiji, Hong Kong en terug in Nederland! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Fiji, Hong Kong en terug in Nederland! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Fiji, Hong Kong en terug in Nederland!

Blijf op de hoogte en volg Brenda

09 Januari 2015 | Nederland, Nederland

Bula,

In nieuw zeeland liep het allemaal vrij vloeiend om op het vliegveld te komen en de vlucht zelf ook. Op fiji kregen we een ketting om onze nek en naar de vouchers te hebben ingeleverd kregen we een lift naar ons eerste resort. We hadden al wel veel geregeld, omdat we er kort zijn en we er het beste van willen maken. We kwamen laat in ons resort aan en naar ons te installeren gingen we lekker slapen. Tenminste dat was de bedoeling, maar door de drukte van de dag was het moeilijk om in slaap te komen.

De tweede dag in Fiji gingen we de dag beginnen met een rainforest trek. Het was ook nog eens een regenachtige dag, dus we waren op het einde lekker nat. Tijdens de trek moesten we onderweg door meerdere rivieren om uiteindelijk bij de waterval aankomen. Daar aangekomen gingen we in het water en sprongen we van een rots af in het water. Altijd leuk en eng, want je hoopt dat je niet per ongeluk een rots raakt ofzo. Op de weg terug stopte we bij een rivier, want daar gingen we met een bootje naar het einde. Na de rainforest trek gingen we naar ons volgende resort. Daar hadden we eerst lunch en daarna een kokonoot demonstratie. Vervolgens gingen we naar de receptie, want daar zouden we worden opgehaald. De jongen die de rainforest trek had geleidt had ons uitgenodigd om bij zijn familie kava te drinken. Kava is een traditioneel drankje wat regelmatig wordt gedronken met de familie. Je zit met iedereen in een kring (18+) en de leider bereidt de kava. Vervolgens als jij het drankje krijgt klap je een keer in je handen, zegt ''bula'', drink de kava, geeft de kop terug en klapt 3 keer in je handen. Dit gaat zo door tot dat de kava op is. Ik had gehoord dat het niet het meest lekkere drankje was, maar het viel nog wel mee. Het was leuk dat we waren uitgenodigd en we zijn weer een ervaring rijker. Nadat we met de bus terug waren gekomen hadden we al gauw het dinner. Na het dinner werden we weer uitgenodigd voor de kava ceremonie, maar deze kava was sterker en daarom ook viezer. Wel ondersteunend met gitaar muziek en fiji liederen. Het was ook weer erg gezellig en door de kava zouden we heerlijk moeten kunnen slapen.

De volgende ochtend gingen we richting Suva. Hier kregen we een auto tour door de stad en we stopten kort voor een supermarkt stop. Daarna gingen we naar een dorpje waar ze nog erg traditioneel leven. We moesten dan ook een sarong om en een t'shirt aan. We kregen een traditionele lunch en nog meer kava. Verder deden we ook een tochtje bamboo rafting op de rivier. Tijdens de bamboo rafting kwamen opeens een groep jongeren langs die naar de overkant van de rivier gingen om een koe te vangen, maar ze vonden het toen ook nodig om ons nog even lekker nat te spetteren. Wat stiekem ook wel weer grappig was, nat waren we toch al van de regen... Na het traditionele dorpje gingen we weer richting onze slaapplek, maar dit keer een hotel. De zon kwam eindelijk door en hebben toen lekker genoten van de zon in het zwembad:D Tijdens het dinner stond er ook een tv aan en hoorde we het bericht van Air Asia, niet te geloven hoeveel vliegtuigen er wel niet zijn vermist of gecrasht in het jaar dat ik weg ben. brr... ongelooflijk weer dus.

De volgende dag gingen we richting Nadi. Onderweg stopten we bij de modderpool. We hebben ons helemaal onder gesmeerd met modder en zijn toen in een bad gegaan waar je de modder weer kunt afspoelen. In dit bad werd je ook gezelschap gehouden door heel veel kikkers, gezellig!! Daarna konden we genieten van het warme bad. Vera en ik waren maar met ze tweeën in de tour en vera had al vrij snel last van het warme water, dus lang hebben we er niet ingezeten. Wel was het erg lekker. Na de baden gingen we richting een weeshuis. Dit vond ik wel erg leuk, alleen jammer dat de kinderen nog een film wilde afkijken en alle kleine kinderen in bed lagen. Het was dus niet echt de beste timing. Wel hebben we toch nog van het kleine moment genoten na dat de film was afgelopen. Tenslotte was de tour op het vaste land voorbij en werden we bij ons resort afgezet. We gingen al snel naar een markt naar de lunch, want de enige dag dat we in Nadi zouden zijn konden we er niet heen en we hadden er het 1 of ander van gehoord. We gingen er met de bus heen en hebben er wat rond gelopen. Persoonlijk vond ik het niet heel bijzonder, maar het was wel leuk om er even geweest te zijn. Er lag vooral veel kava en verder groente en fruit. Ook waren we naar een klein winkeltje geweest waar ze fiji handwerk hebben. Na ook het benodigde water voor de eilanden gekocht te hebben gingen we weer terug met de bus.

De volgende dag gingen we naar mantaray eiland en het was ook vera haar verjaardag. Het was alleen een beetje jammer dat vera en ik buikgriep hebben gekregen. We hadden dan ook nog weinig geslapen de laatste 2 dagen. We waren er namelijk goed in om het af te wisselen. Toch zijn we op de boot gestapt en naar 3 uur op de boot gingen we met een klein bootje naar het eiland waar we eerst een begroeting kregen. Daarna al het papierwerk en lunch en daarna konden we genieten van het mooie weer en het strand. Ik ben vrij snel gaan snorkelen en zag een schildpad en mooie scholen vissen. In de avond was het dinner, maar omdat vera en ik nog niet zo goed voelde hebben we niet heel veel op. Vooral vera niet veel en het was nog wel haar verjaardag. Ik heb toen gevraagd of ze een stukje taart voor haar wilde bewaren. Deze kreeg ze dan ook de volgende ochtend wat een verrassing was. In de avond waren er allemaal spellen georganiseerd en mannen moesten als vrouwen gekleed worden en vrouwen als mannen, erg gezellig! Op het einde toen vera zich wat beter voelde heb ik gevraagd of er voor haar gezongen kon worden en werd er nog vlak voor de klok 12 uur sloeg voor haar gezongen. Ook kreeg ze 3 jongens op haar af die om haar heen gingen dansen. Om 12 uur werd er afgeteld en konden we proosten om een nieuw jaar. Er werden 2 knallen aan vuurwerk gedaan en toen we bij het strand waren was het alweer voorbij. Wel was er een vuur op het strand wat het toch nog een beetje er op liet lijken, al was het leuker met een beetje meer vuurwerk... Toch nog een goede avond gehad! Wel was het verbazend dat iedereen zo snel daarna na bed ging.

Op 1 januari hadden we weer vroeg ontbijt en was het weer een dag met genieten van de zon, snorkelen, cocktails en een nieuwjaarsduik mocht ook zeker niet ontbreken. Heerlijk zo'n eerste dag van het jaar.

De volgende dag deden we een snorkeltrip met een gids. Persoonlijk was de gids een beetje onzin, maar het was wel leuk dat je naar een andere plek ging. Ook van deze afstand had ik iets meer verwacht, maar we hadden wel een reef tip shark gezien, dus toen was het weer helemaal goed. Ik had ze al weleens gezien, maar nog nooit zo duidelijk als nu. We gingen ook naar een plek waar vaak schildpadden te zien zijn, maar deze hebben we helaas niet kunnen spotten. Wel veel mooie vissen. Verder die dag ook veel gesnorkeld en lekker gerelaxt op het strand. Ook hadden we op het einde van de dag nog een kleine wandeling boven op de berg op het eiland gemaakt. Vanuit daar hadden we een mooi uitzicht! In de avond nog wat gezelligheid met andere en werden er weer spellen gespeeld.

De laatste dag op het eiland hebben we een armbandje gemaakt van kokosnoot en hebben we wat uitleg gekregen over hoe en wat met de kokosnoot. Het was dus nog een leuke invulling van de laatste dag op het eiland. Toen het dan tijd was om te vertrekken kregen we weer een afscheid liedje en werden we met de kleine boot naar de grote boot gebracht. Het was wel apart dat hoe dichter we bij het vaste land kwamen hoe slechter het weer werd. Op het einde ging het dan ook storm regenen. In de avond hebben we eigenlijk weinig gedaan en zijn we lekker vroeg naar bed gegaan.

De laatste dag in Fiji hebben we rustig aan gedaan. We kwamen in de ochtend iemand tegen die we in Nieuw Zeeland ook regelmatig zijn tegen gekomen, dus dat was wel grappig. We hadden in de avond met haar afgesproken om te eten. We hebben de dag een beetje doorgebracht in het zwembad en wat gehangen op bed. Het weer was namelijk niet geweldig. Ook hebben we de laatste dag mogen genieten van een lekkere fiji massage. In de avond dus gezellig uiteten geweest en mogen genieten van een dans en vuur show.

De dag dat we van Fiji naar Hong Kong gingen moesten we vroeg op en net toen we wilden ontbijten werden we opgehaald. Wel waren we hierdoor op tijd op het vliegveld en hoefde we niet lang te wachten bij het inchecken. Tijdens de vlucht was er best wat turbulentie, maar verder wel prima. In Hong Kong aan gekomen gingen we naar ons hostel. Toen we uit de bus kwamen werden we gelijk bestormd door mensen die ons in hun hostel wilde. Dit maakte het niet makkelijker, want we hadden begrepen dat we hun niet konden vertrouwen. Uiteindelijk het hostel gevonden gingen we richting de haven en op zoek naar dinner. Het dinner was noodle soup, lekker op zijn Aziatisch. Vervolgens gingen we naar een plek waar je kon genieten van een mooi uitzicht op Hong Kong en dan mooi verlicht. Ook kwam er om 8 uur een lichtshow. Verder hebben we die avond niet veel gedaan, want we waren moe. We hebben die nacht beide niet zo goed geslapen en om half 8 besloten we er maar uit te gaan, want van het slapen kwam niks meer terecht. We hebben de hele dag de stad door gelopen. We zijn eerst een ontbijt gaan nemen bij de MAC, wat blijkbaar toch erg Hong Kong bleek te zijn, want het was er mega druk. Het was dan ook wel de enige plek wat we konden vinden waar we konden zitten. Daarna gingen we richting het informatie centrum en besloten we eerst naar de peak te gaan. Hier hadden we een weer een mooi uitzicht van de stad en we hadden veel geluk met het heldere weer. Je zag dan ook gelijk het smog boven de stad. Vervolgens gingen we eten in een straatje waar veel mensen zaten om te eten. Daar bleek veel Hong Kongs eten te zijn en we zijn er tussen gaan zitten bij een restaurant. We werden samen met andere aan een tafel gezet en kregen de moeilijke keuze uit de menu kaart. Uiteindelijk wat gekozen en het was zo pittig... Ik was het Aziatische eten weer even niet gewend, pfft.. Verder zijn we nog naar tempels geweest en hebben we nog mogen genieten van de drukte van de stad, want in de avond moesten we alweer naar het vliegveld. Vanuit daar zijn we namelijk gevlogen naar Nederland. We hadden een heerlijk plekje waar we onze benen konden strekken. Aan het begin sliepen we even, maar daarna lekker films gekeken.

Om 6.00 lande we op Nederlandse bodem en om 6.45 mochten we onze ouders, Bas en Lissa weer knuffelen. Thuis aangekomen werden we ontvangen door allemaal leuke mensen en dit ging de hele dag door. Dit hield ons wakker om een wat grotere jetlag te voorkomen. De volgende dag werd ik dan ook 15.00 wakker en vera 11.00. De dag erna had ik wat meer last van een jetlag en werd ik 6.00 al wakker, maar we komen er wel. Hopelijk kom ik weer snel in het Nederlandse ritme en wie weet wat mijn volgende reis zal zijn:D

Zal zien wat de toekomst mij brengt!!