Queenstown till Christchurch - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Queenstown till Christchurch - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Queenstown till Christchurch

Blijf op de hoogte en volg Brenda

09 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo allemaal,

Toen we aangekomen waren in Queenstown zijn we de eerste dag gaan stappen om eens even het nachtleven van Nieuw Zeeland te ervaren. Aangekomen in de pub waar iedereen van stray zou zijn gingen we even kletsen en daarna kwam de chauffeur met het idee om aan de pubcrawl mee te doen. Iedereen deed het en wij deden maar gezellig mee. Met ze tweeen in een kroeg te zitten waar we niemand kennen is ook iets minder gezellig. De hele avond was gezellig, maar de muziek mocht van mij soms wat meer afwisselend... Maar ondanks dat een leuke avond gehad. We moesten ook elke keer onze paspoort laten zien en vera en ik vroegen ons af of ze ons door zouden laten als we het om ging wisselen. Een ander zwitsers meisje wilde ook mee doen en we gingen ze zo wisselen en jahoor we kwamen er gewoon makkelijk in... Ongelooflijk, zo goed wordt dat dus bekeken.

De volgende twee dagen hebben we eigenlijk veel op het internet gezeten om onze zorgverzekering, foto's veilig stellen en dergelijke te doen. De tweede dag hadden we ook een korte wandeling in de tuinen van queenstown gemaakt en de supermarkt bezocht.

2 december was onze pap jarig, maar we konden hem pas de volgende dag feliciteren, want anders zou het te vroeg zijn. Wij hadden in iedere geval op zijn verjaardag een hele mooie dag. Na veel bewolkte dagen hadden we een perfect heldere dag die we ook nuttig hebben besteed. Aangezien de ice explorder bij frans jozef was gecanceld hebben we voor dat geld de funyak geboekt. Hier ga je naar Glenorchy wat een heel mooi gebied is. Daar ga je eerst in een jetboat en vervolgens kanoen in opblaasbare bootjes. De activiteiten waren niet echt nieuw voor ons, maar de natuur was heel erg mooi!! Heldere blauwe lucht, heldere blauwe rivier en bergen met sneeuwtoppen. Het was Amazing. Vera en ik vormde ook een goed team in het bootje in tegenstelling tot de andere. 1 team werd de helft van de tijd aan de gids vast gebonden en op het einde ging het bij een ander bootje ook niet goed. Er viel er 1 in het water en de ander moest een klein stukje alleen verder. Deze mochten zich ook aansluiten bij de gids en toen waren wij en een ander bootje nog alleen over. Wij konden tegelijkertijd ook wat langer genieten van de natuur wanneer we op de andere moesten wachten. Naar de funyak tour gingen vera en ik een pizza eten in de zon. Genieten!

De volgende dag was een grotere adrenaline dag dan we van te voren wisten. Eenmaal ingecheckt gingen we naar de Kawarau brug om onze 43 meter bungy jump te doen. Dit ging voor ons beide vrij makkelijk en was zo cooll!!! Daarna gingen we door naar de nevis swing (werelds grootste swing, 70 meter val) wat even bijna enger voelde dan de bungy. We wilden eigenlijk heel graag ook de 3de grootste bungyjump (134 meter) van de wereld ook doen en naar veel twijfelen hebben we besloten die er ook bij te kopen. Deze was dan toch ook wel het meest spannend en ook blij dat we deze gedaan hebben. Ondanks dat het meest spannend waren hebben we beide bovenaan geen seconde getwijfeld. Onderaan moest je wel zelf lostrekken, zodat je ging zitten in plaats van op de kop bleef. Dat was voor beide nog het meest spannand, want het is toch fijn om zitten boven te komen. Vera was het niet gelukt en kwam dus op de kop als nog boven, wat wel een grappig gezicht was. haha... Het was een Amazing dag en blij dat we het gedaan hebben.

De volgende dag hebben we eigenlijk weinig gedaan. Ik ben die dag naar de kapper geweest, filmpje gekeken, ff op internet en dat was het wel beetje overdag. In de avond gingen we naar een feestje van Peterpan (reisbureau) waar we waren uitgenodigd. We kregen gratis drank en pizza en daarna gingen we naar wat kroegen waar we weer gratis drankjes kregen en prijzen konden winnen. Vera had 2 prijzen gewonnen, maar ze zijn wel zo slim om er een 2 in de prijs van 1 prijs van te maken en hebben er dus niks mee gedaan (1 was ook voor in australie). Het was een gezellig avondje uit.

Op sinterklaas dag was het een mooie dag, heerlijk zonnetje! We gingen met de gondola om hoog om vervolgens ritjes te maken op de luge (roddelbaan). Tussen de ritjes door gingen we nog een grote klim maken naar de ben lomond summit (1748 hoog). Dit was nog een behoorlijke klim, omdat we stijl omhoog gingen. Wel weer een fantastisch uitzicht. Met de heen weg was het een iets meer avontuurlijke route en we zagen ook niemand. Later bleek dat iedereen een andere route nam, maar we zijn er toch gekomen en maar de andere route terug gegaan. Met de terug weg kwamen we dan ook allemaal geiten tegen (we vroegen ons al af waar die waren). Na nog de laatste ritjes met de ludge zijn we met de gondola weer naar beneden gegaan. Na het eten en een lekkere smoothie zijn we sinterklaas gaan vieren. We hebben spelletjes gedaan met pepernoten en een glas cola, was lekker! Weer eens wat anders sinterklaas vieren op een zomerse dag:D

De dag er na gingen we eigenlijk niet veel meer doen. We hebben beetje uitgeslapen, pannenkoeken gemaakt, spelletje gedaan en nog wat internet. Lekker rustig aan, want de volgende dag zouden we weer met de stray bus mee gaan.

We moesten dan ook vroeg opstaan de volgende dag en gingen richting Milford sound. De landschappen werden elke keer weer mooier. Watervallen die langs de bergen naar beneden vielen, je wist gewoon niet meer waar je moest kijken. We vreesden op slecht weer bij milford sound, want dat is ongeveer 90% van de dagen zo. Gelukkig hadden wij een zonnetje en konden we genieten van de boottocht. Ook dit was weer prachtig!!! We zagen ook wat zeehonden, maar helaaas moesten we de pinguins missen. We maakte nog een kleine kans, maar helaas... Toch was het een hele mooi boottocht! Op weg naar Gunn's camp (waar we sliepen) konden we weer genieten van de mooie uitzichten en zagen we ook de kea (vogel uit nieuw zeeland). We hadden daar behoorlijk last van zandvliegjes en je wilde dan ook het liefst binnen zitten. Ondanks de zandvliegjes was het toch wel een mooie plek om te slapen.

De dag erna gingen we eerst naar een plek waar we een waterval konden bezichtigen en een plek waar we gewoon een mooi uitzicht zouden hebben. Daarna gingen we rechtstreeks naar de plaats waar de veerboot zou vertrekken, maar voordat we op de veerboot gingen konden we nog even snel langs het zuidelijkste punt van nieuw zeeland! Het was wel grappig want daar was net een man aangekomen die heel nieuw zeeland had doorgelopen. Een paar mensen waren hem dan ook aan het interviewen. Vervolgens richting de veerboot om naar steward eiland te gaan. Aangekomen in steward eiland hebben we eigenlijk niet veel gedaan aangezien we er nog wel een paar dagen hadden.

De tweede dag op steward eiland gingen we naar de doc office die de grote wandelingen regelen. We zaten namelijk er aan te denken om een grote wandeling te doen op het eiland en daarvoor moet je hutten boeken. We konden alleen de route andersom doen, want de hutten waren vol geboekt de eerste nacht. Dit vonden we prima, want het zou waarschijnlijk alleen op sommige plekken iets steiler te zijn. Het niet de meest zwaarste wandeling, dus dan is het prima. We hebben die dag verder nog kleine wandelingen gedaan. Waar we mochten genieten van de rust en de vogels. We kwamen eigenlijk weinig mensen en vervoer tegen, dus dat was wel lekker. Daarna deden we wat voorbereidingen voor de volgende dag, want dan zouden we de wandeling gaan maken. In de avond gingen we ook nog op zoek naar de kleine blauwe pinguin. We waren wat later vertrokken dan de planning was vanwege de regen, maar nu hoefde we niet zo lang te wachten. Na 10 minuten kwamen de pinguins aanzwemmen om weer tussen de rotsen te verdwijnen.

De driedaagse trek was een mooie wandeling met veel bos en modder en af en toe mooie uitzichten over het strand. In de eerste hut was veel gezelligheid met 3 andere jongeren en de groep van doc (waren paden aan het verbeteren). De 2de nacht iets minder gezelligheid, maar toch ook weer een belevenis. We gingen ook beide nachten op zoek naar de kiwi. De eerste nacht gingen we aan de wandel en de tweede nacht probeerde we gewoon te wachten. Aangezien het niet lukte tijdens de wandeling probeerde we dit nog een keer de laatste dag op het eiland. Bij het vliegveld zouden we moeten zijn en naar veel wachten, koud lijden en dergelijke hadden we het opgegeven. We hoorde ze wel, maar we zagen ze helaas niet. Dus geen kiwi:S, wel de laatste nacht een hele mooie sterrenhemel! Wel hebben we in de nacht de possum gezien en overdag zagen we wat mooie vogels en een hert (met een witte staart). Het weer was goed en hadden eigenlijk alleen de 3de dag 5 minuten regen. Als avond eten hadden we koude spaghetti, want we hadden geen koker mee.

De laatste dag in steward eiland was eigenlijk niet zo bijzonder, lekker rustig aan doen. In de middag gingen we weer met de veerboot naar het vaste land. Vervolgens een hele lange reis terug naar queenstown. Daar kwamen we pas om een uur of 8 aan, dus we zijn een kebab gaan halen en verder niet veel, want de volgende dag gingen we weer verder.

De volgende dag gingen we naar mount cook. Onderwerg gingen we langs een fruit/groente markt waar we een grote zak fruit en een grote zak groente kochten. Het was best goedkoop voor wat je kreeg en we hadden het ook nodig aangezien we beide verkouden waren geworden. Na de lunch was de chauffeur (nieuw) verkeerd gereden en kwamen daarom een uur/anderhalf later aan om de bestemming. Onderweg kwamen we nog wel langs een mooi blauw meer. Aangekomen en geinstaleerd op de bestemming gingen we als groep een wandeling maken in de hooker valley. Dit was een mooie wandeling en zag je ook de berg spiegelen in het ijswater. Beauty! De volgende ochtend gingen we naar de muller hut lopen. Dit is een best zware wandeling, maar we hebben het gehaald. Het waren eerst veel trap treden en later ga je door de sneeuw heen. Een keer zette ik een stap en belande gelijk tot mijn knie in het sneeuw. Gelukkig zat het naast een steen waardoor ik niet vast zat. De weg terug was nog een grotere belevenis... Het is namelijk niet zo makkelijk om naar beneden te lopen in de sneeuw. Vera kwam vast te zitten en kwam er dus niet uit. Ik moest haar er uitgraven en toen waren mijn handen zo koud dat mijn handen er van trilde. We zagen op het zelfde moment andere mensen naar beneden sliden en besloten dit ook te doen. Even een koude kont, maar sneller beneden. In de avond genieten van een lekker bad! De laatste dag in Mount cook hebben we weinig gedaan. We waren al even verkouden en de beste wandelingen hadden we al gedaan en besloten even rustig aan te doen. Lekker uitslapen en filmpjes kijken was dan ook wel even lekker.

We hadden wat meer geslapen en de volgende dag konden we er weer beter tegen. Met de bus gingen we richting Rangitata. We deden niet het raften daar, maar een kleine wandeling. Deze wandeling was niet heel bijzonder, maar er toch even lekker uit. In de avond filmpjes kijken en eten. Er was een kleine keuken en de rafters kregen eerst waardoor wij moesten wachten. Daarna ging de chauffeur koken voor een groep (kon je voor opgeven) waardoor we moesten wachten en daarna mochten wij. Gelukkig kregen we, omdat we moesten wachten wel lekkere brownie.

De volgende dag gingen we op weg naar Kaikoura. We hadden een erg regenachtige dag en daarom niet veel gedaan. Gelukkig bleven vera en ik nog een dag extra. We zijn wel naar de supermarkt geweest en lekker film gekeken. De volgende ochtend moesten we heel vroeg op staan, want we gingen met de dolfijnen zwemmen. Eenmaal dan ook op de boot zagen we al snel de dolfijnen. Honderden dolfijnen, echt fantastisch!! Ook toen we in het water zaten waren er overal dolfijnen te zien. Soms even niet en dan zaten ze in een andere richting en dan zwemde je even en daar waren ze weer. Echt een geweldige ervaring! Je maakte ook een beetje geluid, zodat ze naar je toe kwamen en deed wat ronddraaien en dan draaide ze mee, top! Toen we uit het water waren hadden we nog even tijd om foto's te maken en daarna gingen we naar een zeehonden kolonie. Dit was niet echt nieuw, maar altijd leuk. In de middag hebben vera en ik nog een lange wandeling gemaakt, maar we deden het rustig aan. De wandeling deed uiteindelijk ook wat langer dan verwacht. Of we precies de route liepen die ze in het hostel vertelde weten we ook niet, want we hadden geen kaart. Achja we zijn weer terug gekomen en mooie uitzichten gezien. Ook leuk om te zeehonden kolonie te zien, er waren er echt honderden, maar wel van wat grotere afstand.

De dag er na gingen we liften van kaikoura naar christchurch. We hadden maximaal een half uur gewacht en toen konden we mee. De man waarmee we reisden was een type die veel in zijn campervan reisde en dat was ook duidelijk te zien, al kon het wel een schoonmaakbeurt gebruiken, wel fantastisch dat we mee konden rijden. Hij zette ons af bij ons hostel wat ook erg apart was, want je kon vanaf buiten niet echt zien dat het een hostel was. De man dacht ook volgens mij 'oke..' Binnen in het hostel zochten we een receptie, maar die was er niet. Een man belde voor ons en we moesten een half uur wachten en dan kwam ze er aan, ze had nu lunchtijd. Wij ondertussen ons een beetje instaleren en dergelijke, want ze had de kamer al wel verteld waar we in konden. Na de betaling en dergelijke naar de supermarkt, veel kletsen met andere en bedenken wat we de aankomende dagen gaan doen. We waren namelijk wat vroeg in christchurch en we zouden hier dan ook de kerst doorbrengen.

De tweede dag in christchurch deden we wat rustig aan en liepen we richting de stad, botanic gardens en het informatie centrum. Ondertussen zagen we alle gebroken gebouwen die aangetroffen zijn door de aardbeving 2010/2011. Het was echt verschrikkelijk te zien hoe erg het getroffen is. De tijd ging erg snel en hebben toen eigenlijk weinig gedaan en vooral veel van de zon genoten. De volgende dag gingen we naar het museum van christchurch, dit was wel oke. Verder wat geluncht in het Hayley park, wat door de container winkels gelopen (ook erg bizar) en daar lekker van een ijsje genoten.

De derde dag gingen we naar Akaroa wat een kustplaatsje is vlakbij christchurch. We hebben wat rondgelopen langs de kust en wat in de winkeltjes. We deden het best wat rustig aan... van de zon genoten en in de middag wat fish en chips gegeten. Vervolgens met de bus terug en weer lopend naar het hostel. De vierde dag hadde n we een bus geboekt naar Hamner springs. Hier kon je vanalles doen, maar vooral de spa is daar populair en we hebben dan ook beide genoten van de spa. Het was wel een warme dag en de warme therapie baden waren net zo lekker als de koude baden. In de avond zijn we naar een kerstevent gegaan van de ymca. Hier werden christelijke en bekende liedjes gezongen door een koor. Iedereen had lichtjes en het was erg gezellig. Toen we terug kwamen in het hostel zat iedereen aan de bier en we kregen er ook 1 in onze hand gedrukt. Nog even gezelligheid gehad en toen lekker gaan slapen.

Eerste kerstdag gingen vera en ik naar het park. Daar gingen we spelletjes doen, relaxen en lekker eten en barbequen. Heerlijk! De tweede kerstdag bestond uit relaxen op het strand en in de avond zijn we lekker bij een Mexicaan gaan eten. Het waren heerlijke en vooral hele andere kerstdagen. Het waren ook gelijk de laatste dagen in Nieuw Zeeland, want de volgende dag gingen we naar Fiji!