Lake Aniwhenua till Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Lake Aniwhenua till Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Lake Aniwhenua till Queenstown

Blijf op de hoogte en volg Brenda

30 November 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Kia ora allemaal,

We hebben weer veel dingen samen beleeft en we merken dat de natuur beter en beter wordt. Soms wat pech met het weer en worden de dingen die we heel graag wilden doen gecancelt, maar ondanks dat maken we het beste ervan en hebben we een geweldige tijd. Het schijnt dan ook wel de slechtste lente te zijn in tijden (hebben wij weer:S).

Lake Aniwhenua
Vanuit Roturua kregen we weer de pick-up om richting Lake Aniwhenua te gaan. Onderweg zijn we langs een grote modderpoel gekomen en een waterval. Aangekomen in Lake Aniwhenua werden ons allemaal activiteiten aangeboden. We hadden gekozen om het brood te maken en paling te vissen in het donker. Na geinstaleerd te zijn en een kopje thee gingen we al gauw naar de keuken om een cursus (zoet) brood maken te volgen. Al gauw kwamen we er achter dat dit erg leek op het maken van oliebollen alleen was het dan niet uit een pakje:P. Het smaakte ook als oliebol, maar de krenten miste een beetje. We kregen het als kookgroepje te proeven met room en hagelslag, hmmm...! De hagelslag had ze gekregen van een nederlandse vriendin. Het brood zonder iets erop werdt gebruikt bij het avond eten. Het avond eten was een hangi. Dit is iets tradioneels van de maori. Vlees, groente, aardappels wordt in het vuur gedaan en dat wordt gedekt met natte kleden. Vervolgens over de natte kleden gaat plastic en deze wordt omsingeld door zand, zodat het er niet afwaait. Na 2 uur hadden we een buffet en daarna een lekker toetje. In de avond gingen we dus de paling vissen. We deden charmante pakken aan, zodat we niet nat zouden worden. Zelf had ik het slechtste pak, want het bestond alleen uit broekpijpen en lukte niet goed vast. Was wel een beetje teleurgesteld, maar toch maar de laarzen aangetrokken en mee gegaan. Ik kon daardoor niet in het water en moest het van de kant doen. Twee duitse meisjes zeiden toen opeens ook dat ze niet in het water wilde en 1 van het had dus mijn pak aangekunt... Maar goed ik leek soms toch nog wat te vangen, maar uiteindelijk verloor ik het toch. Vera had hetzelfde probleem! Als groep hadden we wel 4 palingen gevangen, dat betekende dat de kapitein van onze groep geen vitamite hoefde te eten. Dat is namelijk heel vies en wil je niet:P!

De volgende dag gingen we naar een basisschool waar al het eten wat overgebleven was gegeven werd. Het is namelijk zonde om alles weg te geven en veel kinderen op de school krijgen geen fatsoenlijk lunch mee of een ontbijt in de ochtend. Dit komt doordat veel ouders alcohol problemen hebben of andere problemen waardoor ze het niet kunnen betalen. Op de school leren ze de maori als eerste taal en engels als tweede. Verder leren ze nog manderine en japans. Ze voerden een dans op vooraf en op het einde wat erg leuk was om te zien. Vervolgens stelde ze zich voor in Maori en daarna wij. Tegelijkertijd vertelde we waar we vandaan kwamen en ook wat daar bijzonder was. Het was voor mij wat lastig, want ik was de laatste en er zaten veel Nederlanders in de groep. De makkelijkste dingen worden al gauw verteld, maar sommige dingen zijn gewoon te moeilijk om even aan die kinderen uit te leggen zonder een foto. Daarna gingen we nog even korte gesprekjes houden met de kinderen en foto's maken en toen was weer tijd om naar de volgende plek te gaan.

Taupo
Onderweg naar Taupo zijn we gestopt bij de huka waterval. Dit was echt een mooie waterval. Ik heb er al veel gezien, maar dit is met ijsblauw water en komt met volle energie naar beneden. Er konden in een minuut dan ook 5 olympische zwembaden gevult worden. Die dag was het overigens een regenachtige dag waardoor we verder eigenlijk niks hebben gedaan, alleen een filmpje.

De volgende dag was wel actief en we zijn dan ook een wandeling gaan maken rondom het taupo meer. We hadden gelukkig het weer mee en van het mooie uitzicht mogen genieten. De eerste sneeuw toppen begonnen we toen ook te zien, wat altijd leuk is. Het was een 20 km wandeling en we wilden vervolgens naar een natuurlijke hot water pool gaan, maar tegen de tijd dat we er waren besloot verder dat het niet hetgene was, maar verder weg. En al gauw hadden we door dat we naar de waterval liepen. We waren met een meisje die de huka waterval nog niet had gezien en we zijn toen met haar het hele eind daar naar toe gelopen. In totaal hebben we die dag denk ik tussen de 30/35 km gelopen en niet kunnen genieten van de pool en dat hebben we dus de volgende dag nog maar gedaan. We wilden het natuurlijk wel even ervaren:D!

Whakahoro,
In deze plaats sliepen we op een boerderij met een mooie omgeving. Wel hadden we het weer helaas weer weinig mee. We kwamen er aan het einde van de dag aan en na het eten was er een kampvuur. De volgende dag hebben we spelletjes gespeeld en aan het einde van de dag doen de zon uiteindeiljk verscheen en de regen ophield hebben we nog een wandeling gemaakt met 2 andere naar een waterval. Verder eigenlijk vrij weinig gedaan.

Tongario national park
Met dit national park hadden we niet heel veel geluk. De eerste dag dat we daar aan kwamen konden we een wandeling doen van een half uur of 2 uur. Zelf hadden we 2 uur gekocht en nog geen 5 minuten uit de bus gestapt en toen werd het weer al beter gelukkig. Het was wel een hele mooie wandeling. De volgende dag zouden we overigens de tongario crossing gaan lopen, maar vanwege te hoge wind snelheid en regen werd deze gecanceld. Hier baalden we erg van, want deze wilden we heel erg graag doen. Helaas moesten we deze voorbij laten gaan, want het zou de aankomende week waarschijnlijk niet door gaan, tenminste dat was de verwachting.

Wellington
Wellington is de hoofdstad en het was dan ook weer anders om weer in een grote stad te komen naar zoveel mooie natuur. We kwamen aan het einde van de middag aan en konden dan ook nog maar weinig doen. We hebben een potje pool gespeeld, burger king geweest en dat was het wel zo'n beetje. De volgende dag was wel wat nuttiger besteed. We zijn naar de botanic gardens gelopen waar we ook de tram naar boven konden zien komen. Het was een mooi uitzicht over de stad vanuit de stad. Het was echt fantastisch weer en dan ook nog even lekker genoten van de zon. Aan het einde van de middag ook nog naar het nationaal museum geweest waar de informatie toch nog wel duidelijk wordt uitlegt. Uitleg over vulkanen, immigratie, maorie, dieren enz. In de avond zijn we naar de bios geweest waar je op dinsdag voor goedkoper naar de film kan gaan. We wilde nog Annabell zien en deze hebben we dan ook bekeken.

De laatste dag in Wellington was niet zo bijzonder. Wat regelen en uitzoeken of we terug naar het national park wilden. Het scheen qua weer niet waar te zijn, dus nu moesten we het echt ons voorbij laten gaan. Verder nog wat rondgelopen, film gekeken en lekker rustig aangedaan.

Ferry/Abel tasman
Al vroeg gingen we met de ferry en helaas was deze vertraagd. We waren vroeg ons best uitgestapt en toen vertrok de ferry pas een uur later. Toch nog rond te middag aangekomen op het zuider eiland en toen we weer in de bus zaten gingen we richting Abel tasman national park. Onderweg stopten we bij een wijn plaatsje waar we even rond hebben gelopen. Aangekomen in Abel Tasman waren Vera en ik dood moe en na eten, alles inpakken voor de volgende dag zijn we dan ook lekker gaan slapen.

De volgende dag gingen we met de aqua taxi naar onetahuti waar we afgezet werden om onze wandeling te maken. Onderweg zijn we langs de split apple gekomen en hebben we zeehondjes bezocht op een eilandje. De wandeling was ongeveer 18 km naar de boot waar we zouden gaan slapen. Deze boot zit midden in het national park. Daar kregen we een bbq en werden we de volgende morgen weer op het strand gezet om de overige 12.4 km te lopen naar het einde van het park. Vanuit daar was het slechts een paar minuten lopen naar ons hostel. We hadden deze ochtend helaas regen, maar op het einde werd het toch nog droog. De rest van de dag was dan ook perfect weer en hebben we lekker liggen zonnen.

De laatste dag bij het national park bestond uit een skydive, waarbij we vanuit 16.500 feet uit het vliegtuig sprongen. Het was echt ijskoud, brrr... Maar het was wel fantastisch!. Aangezien het van ons beide niet de eerste keer was deden ze wat spins. Ik zelf ging ook op de kop, zonder dat hij mij dat even verteld had, maar erg vond ik het ook niet:D. Overigens hadden we de rest van de dag weinig te doen, dus maar weer rustig aan gedaan.

Westport
Op weg naar westport gingen we stoppen op verschillende mooie uizichten. Ook hadden we een wandeling gemaakt waarbij we zeehondjes konden zien op het einde. Verder hadden we wat gezelligheid met andere de avond en daarna lekker slapen. De volgende dag was weer een regenachtige dag. We stopten bij de pancake rocks. Dit zijn gewoon rotsformaties die lijken op pannekoeken, maar ze weten niet precies hoe het gevormd is. Daarna was er de keuze om in een cafe te wachten op andere die een activiteit deden of een wandeling. De meeste waren bang voor de regen, maar vera en ik niet en samen met nog 1 ander meisje hebben we toen samen de wandeling gemaakt. Het was een prima wandeling door de forrest met veel omgevallen bomen en op het einde toch ook nog mooi uitzicht. Daarna vertrokken we al gauw richting Frans Jozef.

Frans Jozef
Hier zouden we met een helicopter omhoog gaan en daarna een wandeling tussen de glaciers. Dit ging helaas niet door, vanwege de regen. pfftt, want dit is net als de tongario 1 van de dingen die we echt wilde doen. Uiteindelijk zijn we een valley wandeling gaan doen. We kregen bij de shuttle ook paraplu's die goed van pas komen. Het was alsnog erg mooi om te zien, ook al sta je nu onder de glaciers. Tegelijkertijd hadden we geluk dat de bewolking wel half weg was, kan nog wel altijd beter. Daarna in de hottub gedoken en tv gekeken.

De volgende dag gingen we met de bus ook nog langs verschillende vieuw punten. Ondanks de regen was het toch heel erg mooi. Overal waar je reed kwamen er watervallen uit de berg zetten en we zijn ook bij een aantal watervallen gestopt voor een foto momentje. Ook zijn we toch nog bij het meer van Muchison geweest. De gids had het nog meer 15 keer beter gezien wat weer geruststellend was. In de eerste instantie leek het niet waard te zijn om het te lopen, maar toen de regen ophield wilde toch iedereen kijken. Dit was zeker de moeite waard, want ondanks dat de sneeuwtoppen er niet goed uitspiegelen tegen het water doet de rest van het landschap het wel.

Wanaka
In wanaka gingen we naar Roy's Peak. We hoorde dat dit ongeveer de mooiste wandeling was die je kon doen. Het was dan ook wel 1 van de zwaarste om te doen. Het is namelijk een hoogte van 1538 en het was dus een flinke klim tussen de schapen. Toch werd het uitzicht elke keer een stukje beter wat fantastisch was en het was dan ook wel waard boven aan de top. Om overigens bij de start te komen en weer terug in Wanaka te komen moesten we vera en ik liften. We hadden echt binnen 10 minuten een lift heen en binnen een minuut een lift terug, wat perfect was. Het was dan ook wel een kort ritje, maar niet 1 die na de berg nog wilde terug lopen. Wij hebben namelijk die tijd besteed om naar de bioscoop te gaan. We wilde graag nog naar de 3de hungergames en de bios scheen wat speciaal te zijn in wanaka en daar hebben we toen voor gekocht. Het was dan ook wel bijzonder om lekker op een bank te kunnen chillen (met een dekentje) terwijl je naar de film kijkt. Ook schenen de koekjes er speciaal te zijn. We hebben er 1 gedeeld en het was idd heel erg lekker!

Queenstown
De ochtend voor ons vertrek naar queenstown hebben we geskypt met onze ouders wat een stuk lastiger is met het bereik hier in nieuw zeeland. De weg er naar toe was ook niet heel bijzonder en we zijn nu dus in queenstown. We hebben deze week wat activiteiten gepland staan en voor de rest wat invullen met wandelingen enzo. Het gaat goed met ons en het gaat eigenlijk zoals thuis. Soms ben je elkaar even zat, maar over het algemeen kunnen we goed samen en zijn we nog aardig lief voor elkaar. Verder zal het dan ook wel goed komen!