Oostkust NZ - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Oostkust NZ - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Oostkust NZ

Blijf op de hoogte en volg Brenda

10 November 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal/ Kia Ora (Maorie: Hello),

Toch nog een verslag tussendoor, want ik was vergeten dat ik hier nog terug ging komen. We hebben in dit plaatsje eigenlijk alles gedaan wat we willen doen, dus dan hebben we tijd om het allemaal een beetje te organiseren. Net terug van de oostkust wat toch een mooie toevoeging was van Nieuw zeeland. Het is niet echt toeristisch, maar wat er vooral naar voren komt is de maorie cultuur (mijn idee meer echt dan Rotarua) en de mooie kusten met veel weilanden vol paarden, koeien en schapen.

Roturua
We hebben weer verschillende dingen beleefd in roturua. We hebben nog een grote wandeling gemaakt in de redwoods. In totaal hadden we ongeveer 20 km gelopen. We begonnen met een heerlijk zonnetje en in onze t'shirt en het eindige heel erg koud en doorweekt, want het einde mochten we lopen in de regen. We zijn dan ook gelijk erna in de hottub gesprongen, zodat we ons weer konden opwarmen. In de avond lekker filmpje gekeken en niet veel gedaan. De volgende dag gingen we naar Whai o Tapu waar we veel geijsers zagen. Helaas moesten we vrij vlug, want in de middag zouden we naar hobbiton gaan. Ze hadden ons niet verteld dat je het beter kon splitsen, omdat het wat krap in tijd was bij de geijsers. Ook hadden ze ons maar als 1 persoon ingeboekt en de verkeerde naam. Lekker pech dus... Hetzelfde geval bij hobbiton en deze bus kwam ook nog eens veel te laat. Gelukkig hadden we dit keer wel het weer mee. Alleen als we binnen waren regende het, perfect!! Vera die had er iets minder mee, maar het was toch leuk om een keer op een set te zijn van een film die je gezien hebt. Al zouden we het waarschijnlijk niet nog een keer doen. In de avond nog even poolen en filmpje gekeken met warme chocolade melk en popcorn.

Gisborne
De eerste stop richting het oosten was naar Gisborne. Gisborne is een plaatsje waar het in Nieuw Zeeland bekend staat om de wijn regio en de eerste sunrise van de wereld. Op de weg er na toe stopten we eerst bij een plek waar je wat Maorie handwerk kan zien. Vervolgens stopten we bij een brug wat wel even leuk was. Aangekomen In Gisborne deden we mee aan de wijnproeverij wat een erg gezellige ervaring was. Afsluitend hadden we ook nog een BBQ samen, zodat we tegelijkertijd van de laatste (test) glas konden genieten. Helaas was dat de droge rode wijn die ik niet echt het lekkerst vond (vera ook niet). Vervolgens gingen we naar de plek waar we sliepen. Dit was bij mensen die altijd plaats vrij maken. De gids woont er praktisch naast, dus dat maakt dat hij het goed kent. We hadden in de avond een kampvuur op het strand met op de achtergrond het geluid van de pinguins, helaas konden we ze niet zien.

De volgende ochtend was het idee om de sunrise te bekijken, maar de gids had een klein beetje de verkeerde tijd genoemd waardoor eigenlijk iedereen te laat was voor de sunrise. Helaas, maar toch nog een vroege morgen foto kunnen maken en waarschijnlijk wel de eerste waar het weer licht is. Later in de ochtend kregen we een kleine stadtour door Gisborne en omgeving. We konden op die manier zien waar kaptein cook als eerste aan land kwam. Hij liet ons ook een plek zien waar de maorie elkaar ontmoeten en waar mensen soms opgevangen worden van de straat en daar kunnen slapen. Zo kun je gelijk zien dat de Maorie erg vriendelijk en behulpzaam zijn. De geloof is dan ook vooral gebasseerd op de natuur en in de vroegere tijden vechte ze tegen andere stammen/volken, maar op een gegeven moment wilde ze toch meer vrede en is ook het religieuze geloof, zoals cristen er bij in gekomen. Ze hebben nu veelal een mix van deze 2 geloven. Er zijn nog wel mensen die de tradities nog veel oefenen, maar het is toch verder best gemoderniseerd. Naar de city tour zijn we nog een strand wandeling gaan maken om zeeleeuwen te zoeken, maar die hebben we niet gevonden. De jongen die na ons daar ging lopen was iets verder gelopen en had ze wel gezien :S.

Te Araroa
Vanuit Gisborne gingen we richting Te Araroa. Onderweg zijn we langs een pier gekomen waar we een mooi uitzicht vanuit hadden. Ook zagen we mensen mosselen uit het zeewied plukken. Het oosten staat ook veel bekend om het seafood. Verder kwamen we langs een kerk waar maories in het oosten heen gaan. Hier kregen we wat uitleg over het handwerk waar de binnenkant uit bestaat. Je ziet vooral veel de gezichten met grote ogen en de tong uitstekend. Dit betekend dat ze een energie uitstralen en veel praten. Verder komen er veel verhalen uit van hun voor vaders/moeders. We sliepen dit keer in een motel (backpackers prijs) met een kleine keuken voorziening. Er zijn in het oosten weinig hostels en dergelijke en de homestay waar we eerst bijna verbleven had op het laatste moment afgezegd. Het motel had wel een plek waar je glowworms kon zijn, dus daar hadden we nog een kijkje genomen en een trampoline waar ik natuurlijk even op heb gesprongen.

De volgende ochtend gingen naar een vuurtoren waar we een mooi uitzicht hadden. Het waren wel een flink aantal stappen om boven te komen. Merk heel vervelend wel dat mijn conditie achteruit gaat, maar we zijn er natuurlijk wel gekomen. Verder gingen we nog langs een strandje en een kertmisboom. Deze kerstmis boom zou 750 jaar oud zijn en rond de kerst groeien er rode bloemen aan. Nu zaten alleen de knoppen er nog aan.

Te Kaha
Vanuit Te Araoa reden we richting Te kaha. Onderweg hadden we wat koeien op de weg waar ons door heen moesten slepen (naja de chauffeur deed het meeste werk:P). Aangekomen kregen we een welkom van de familie op de maorie stijl. Wij hadden een lied geleerd en deze gingen wij vervolgens zingen voor hen. In die omgeving houden ze er veel van om te zingen en hij had dan ook verschillende liederen voor ons. Erg leuk! Na ons plekje gevonden gingen we in onze bikini en gingen we kajakken. Vera en ik konden niet te lang, want er waren er maar 3 en iedereen wilde maar al te graag. Het kajakken was dan ook gratis net als snorkelen en de hot tub. Ik ging nog even snorkelen met weinig succes en vera deed nog een keer kajakken met een ander meisje. Daarna lekker een lange tijd genieten van de hot tub. Heerlijk! Het was hier in het oosten een heerlijk weerje met veel zon en we hebben dan ook heerlijk genoten. In de avond eerst genoten van de zonsondergang (erg mooi). Ook hebben wij besloten om niet te betalen voor hun vismaaltijd. We wisten niet wat we konden verwachten en we kunnen niet elke keer op al die dure eet ideeen van de gids ingaan. Wij aten daarom in de keuken en iets eerder dan de andere. Hij had ons toch nog iets vis gegeven wat perfect was om ons volledig te vullen.

De volgende ochtend vertrokken we best vroeg en na alles pakken en een afscheid liet gingen we weer richting Roturua. Waar we 1 nachtje verblijven om vervolgens naar het zuiden van het noorden eiland te vertrekken. Dit keer moeten jullie echt wat langer wachten tot een verslag.

Het gaat verder allemaal goed met ons. We vermaken ons nog goed en hopen veel mooie dingen te zien. Het voelt voor mij wel dat het einde aan het naderen is, maar ik ben dan ook al 10 maanden onderweg en vera net begonnen. Wat ergens wel leuk is zodat ik iedereen weer kan gaan zien, maar het voelt toch ook wel raar...

Spreek jullie wel weer!