NZ: Auckland till Roturua - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu NZ: Auckland till Roturua - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

NZ: Auckland till Roturua

Blijf op de hoogte en volg Brenda

04 November 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal,

Dit keer een bericht van Nieuw Zeeland. Een land wat vooral bekend is van de natuur en outdoor. Verder natuurlijk van de film lord of the rings/ hobbit en de maorie cultuur die hier is. Ook hier hebben de Nederlanders het weer verpest, want de Nederlander Abel Tasman was hier als eerst, maar werd weg gepest door de maorie's. We gaan het mooiste waarschijnlijk nog zien, maar vera en ik hebben al zeker wat dingen gedaan.

Auckland
Ik kwam zelf best laat in Auckland aan en ik had niet gelijk het beste beeld van Auckland. Het wordt laat in Nieuw Zeeland, maar tegen de tijd dat ik mijn hostel had en wat kon gaan eten was het al wel donker. Ik zag allemaal zwerfers aan de kant van de weg wat ik niet zo fijn vond. Ik heb mezelf maar een pizza gegeven, want de keuken was ook bijna dicht in het hostel. De volgende dag een klein beetje rondgelopen in Auckland, maar eigenlijk kon ik nog weinig doen, aangezien vera in de middag zou aankomen en het beter is om het samen te doen. Ik ben toen al vrij vroeg naar het vliegveld gegaan en daar een boekje gelezen. Altijd leuk om mensen zien aan te komen in de aankomsthal, maar het werd nog leuker toen vera aan kwam. Vera zag er een beetje uit als een zombie, want ze voelde zich niet heel erg goed. Ze was namelijk wat verkouden in het vliegtuig en dat deed haar oren niet goed. Toch was het weer leuk om elkaar weer naar 9,5 maand weer te zien en naar een knuffel en wat drinken bij de mac zijn we naar het hostel gegaan. Het was eigenlijk gewoon weer zoals altijd, alleen in een vreemd land! Vera was dood moe, maar mocht natuurlijk niet slapen, want anders zou de jetlag groter worden. We moesten ook vanalles regelen en dergelijke, want de volgende dag was de automarkt en we willen zo snel mogelijk uit Auckland. De 3 dagen er na hebben we dan ook vanalles overwogen. We zijn naar de automarkt gegaan en een auto laten checken, maar dit was niet zo'n succes. Er was een kleine olielek waardoor we het risico niet durfden te nemen, ook al had de monteur gezegt dat waarschijnlijk wel mee viel. Risico voelde te groot, want als de monteur het toch fout heeft over de olie kan het op veel euro's uitlopen..... Na veel denken en overwegen toch maar gekozen voor de (Stray) bus. De bus geboekt, fiji geboekt en wat activiteiten geboekt en toen was het tijd om uit deze verschrikkelijke stad te gaan.

Richting het noorden
We kwamen er al gauw achter wie er nederlands waren in de groep. Dat was een jongen en een meisje en met hun zijn we eigenlijk een week opgetrokken. In het noorden ging nog wel iedereen een beetje met elkaar om. Op de weg er naar toe hebben we een stop gemaakt bij een grote Kaurie boom. Deze boom is voor goed voor geluk als je deze knuffelt, tenminste dat geloofde de Maorie's. Ook moest je als je van het pad af ging je schoenen sprayen, want anders zouden bepaalde bacterien onder je schoenen blijven zitten. Na wat foto's en een kleine wandeling gingen we naar een strandje wat wel even leuk was om te zien. Daarna maakte we een speciale stop bij de mooiste wc's van Nieuw Zeeland. Deze wc was namelijk helemaal op een speciale manier ontwerpt door een oosterijker (dacht ik) Aangekomen in Paihia gingen we met grotendeels van de groep een wandeling maken naar een waterval en weer terug. Dit was een 15 km wandeling en op de weg zagen we dus een nog best grote waterval en wat mooie vogels. In de avond lekker gerelaxen.

De volgende dag gingen we naar Cape Reinga. Onderweg gingen we eerst naar 90 mile beach, waar we met de bus over het strand reden. Daarna gingen we naar een bay waar we lunch hadden. Vervolgens gingen we door naar cape Reinga, maar we kregen nog slechter weer dan het al was. Bovenop kwam er toch een harde regenbui dat ik zeiknat was. Dat was een beetje jammer, want het zou een mooi uitzicht kunnen zijn, maar wij zagen meer mist dan zee. Nog wel een foto met de vuurtoren kunnen maken, maar daarna gingen we eigenlijk weer snel terug naar de bus. Cape Reinga is ook een heilige plek voor de Maorie's. Ze willen dan ook niet dat je eten en drinken er mee naar toe neemt. Op de terugweg zijn we nog langs een fish en chips shop gegaan, waar we nog even van genoten hebben en kwamen we langs een forrest met weer allemaal grote kaurie bomen. Het was wel een beetje jammer dat na de grote regenstorm het ongeveer een half uur weer mooi stralend weer was. Ook toen we terug waren in het hostel was het een mooie blauwe lucht. Het weer in NZ is echt ongelooflijk onvoorspelbaar. Dat hebben we zeker al gemerkt en het heeft dus ook niet echt zin om het weer te bekijken.

De volgende dag zijn we samen met Lilian en Tom (Beide Nederlanders) samen met de ferry naar Russell gegaan. Hier hebben we een kleine wandeling gedaan naar een uitkijkpunt, wat gedronken en daarna weer met de veerpont terug. We moesten namelijk weer op tijd zijn om de bus te halen die weer richting Auckland ging.

Auckland
In de route moesten we helaas nog een keer naar Auckland al was het ook wel even handig om ook werkelijk wat van de stad te zien. Door het geregel hebben we hier eigenlijk vrij weinig van gezien. We moesten toch nog wel wat dingen regelen en heb nieuwe trekkingschoenen gekocht (mam nog nooit zo snel geweest met schoenen kopen!!:P haha), maar we hebben ook een stadswandeling gedaan vanuit het hostel. We vonden de stad er nou niet beter op worden, maar we hadden er dan ook niet teveel tijd voor neergelegd. In de avond nog een film gekeken in het hostel. Het was trouwens ook halloween en het was wel grappig hoe iedereen zich verkleedde en schminkte, maar wij deden er zelf niks aan.

Raglan
Het was een mooie dag en naar een presentatie van Stray gingen we richting Raglan wat vooral bekend staat om het surfen. We hebben zelf niet voor het surfen gekozen, maar namen een duik in het nog een beetje koude water. De stroming was echt heel sterk dat ik mijn best moest doen om mijn bikini aan te houden, maar het was wel heerlijk. Na het eten gingen we de zonsondergang bekijken, dit was zeker niet de beste, maar we hebben het wel gezellig gehad. Op een gegeven moment was zowat iedereen weg en toen kwam Splash (de gids) met het idee om in een plant te springen. Hier nog even in gesprongen en een salto in gedaan, was fun! Toen het donker was nog even naar glowworms gezocht in het pad. Dat was wel leuk om te zien, maar helaas is het niet gelukt om er ook een foto van te maken.

Waitomo cave/Maurea
Onderweg van Raglan naar Maurea maakte we een stop bij de Waitomo Caves. Dit is een cave waar glowworms zijn en waar je kunt black water raften. Dit hield voor ons in dat we gingen abseilen in de caves en verder een beetje klimmen en klauteren. We waren met een klein groepje wat het extra leuk maakte. Na dat we onze outfit aan hadden kregen we een lesje over abseilen en daarna ging het echte werk gebeuren. Het was een hele gave ervaring. Ik heb er zelf wel een lelijke blaar op mijn hand opgelopen, maar dat gaat ook wel weer over. Aan het einde konden we voelen dat we wat hadden gedaan en konden daarna dan ook lekker in de bus zitten. Al snel maakte we een stop voor een grote hangbrug waar we een kijkje namen om vervolgens richting Maurea te gaan. In Maurea eten en sliepen we bij een Maorie familie. We werden verwelkomt op hun tradiotionele manier wat betekende dat de vrouwen op een matras aan de zijkant moesten zitten en de mannen op een stoel mochten zitten (pfft). Vervolgens begon de spreker iets in zijn taal te spreken en moesten we hem groeten door een hand op zijn schouder te zetten en met de neus 2x te tikken. Toen iedereen dit gedaan had gingen we naar de eetzaal, want het eten stond klaar. Hier hadden de vrouwen meer geluk, want vrouwen mogen eerst eten pakken. Voor mij was het minder geluk (Vera daarin tegen meer geluk), want het waren allemaal dingen die ik wel eet, maar niet echt mijn favoriet zijn. Kip, aardappelpuree, erwten/wortels/ pompoen en jus. Het toetje was wel heerlijk, namelijk fruit, chocolade cake en chocolade. Naar het dinner kregen we een show te zien. Dit was wel leuk, want wij kregen ook wat dingen te leren. Zelf twijfel ik wel of het allemaal niet teveel is opgezet voor ons, maar het was nog steeds een goede avond. In de avond sliepen we met iedereen in een grote zaal met een matras op de grond. Ik begreep dat de meeste niet echt geslapen hadden, maar Vera en ik wel gelukkig. De volgende ochtend kregen we lekkere wentelteefjes en verder was er nog cornflakes, fruit en dergelijke.

Roturua
Aangekomen in Roturua regende het waardoor we niet echt zin hadden om iets te doen. We zijn naar de supermarkt gegaan in de hoop dat er nog leuke deals waren (net te laat in de ochtend). Daarna hebben we de film ''Lord of the Rings'' gekeken, want vera moest wel wat meer op de hoogte zijn. Ze betaald namelijk voor Hobbiton en wilt dan ook wel iets gezien hebben:P haha... Daarna hebben we het internet opgezocht om grotendeels van onze reis alvast te boeken. Dit duurde nog best lang en we hebben daar dan ook gezeten tot dinner tijd. Lekker gegeten, nog filmpje gekeken, gepoold en daarna richting ons bed.

De volgende dag wilde we naar de redwoods, maar de langste en mooiste wandeling waren gesloten. We hadden dan ook geluk dat we met een andere Nederlander konden mee rijden, want anders hadden we onze tijd flink verspilt. We hebben toen een andere wandeling gemaakt waar we al veel modderpoelen en geisers konden zien. Roturua staat bekend om zijn geisers, modderpoelen en spa's en dergelijke. Er is hier namelijk veel geotherapeutische activiteit. Verder zijn hier ook veel Maorie's. We zijn dan ook langs een stadje gekomen waar we wat gebouwen zagen van de Maorie's.

Verder...
Ik moet helaas mededelen dat het wifi en internet hier nog meer beperkt is dan in Australie. Waarschijnlijk de eerst volgende mogelijkheid om weer een verslag te schrijven en foto's te plaatsen is in queenstown, wat dus nog even gaat duren. Wifi is wat meer beperkt, maar hebben we nog wel eens en ik heb zoiezo internet op mijn telefoon die ik soms check. Vera heeft dat niet, dus belangrijke dingen mag je naar mijn nummer sturen. We zijn van plan om morgen naar de redwoods te gaan om een nieuwe poging te doen voor een wandeling. Verder gaan we donderdag naar hobbiton en naar Wai O Tapu (geisers en dergelijke). Daarna weer verder op reis!

We spreken elkaar!

• 06 November 2014 - 10:11

Sophia:

Hoi buurtjes,
    jammer van het weer dat maakt het minder mooi. Maar wel heel leuk om te lezen. Roturua zijn wij ook geweest, veel oude cultuur. Ik geniet zeker van de foto's die jullie plaatsen. Nog veel plezier samen. Groet Sophia