Sugarbag yards en Duiken - Reisverslag uit Cairns, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Sugarbag yards en Duiken - Reisverslag uit Cairns, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Sugarbag yards en Duiken

Blijf op de hoogte en volg Brenda

22 Oktober 2014 | Australië, Cairns

Hallo allemaal,

Het laatste verslag vanuit Australie. Ik heb in mijn laatste maand hier in Australie eigenlijk vooral gewerkt in de bush en ben wezen duiken voor 3 dagen in the great barrier reef.

Waar heb ik gewerkt?
Ik was voor bijna 3 weken bij een stel (Brian en Colette) van rond de 70 jaar, maar ze waren nog wel erg fit voor hun leeftijd. Ze wonen op een caddle station (sugarbag yards) om de dam, de caddle en de benzine te bewaken tegen touristen. Als er bijvoorbeeld gif in de dam komt zal het een groot probleem worden voor de caddle station. Brian helpt met de caddle en bouwt wat nodig is. Hij heeft veel huizen en schuren en dergelijke gebouwt en de tijd dat ik daar was bouwde hij ook een stukje aan de schuur. Ze hebben dan ook een hoop aan materialen die nodig zijn. Colette is vooral bezig om de tuin in gang te houden. In het droog seizoen is dat soms nog wel best lastig, want de planten hebben meer water nodig dan wat ze kan geven. Samen kunnen ze daar voor zo goed als gratis wonen en ze krijgen ook veel rundvlees van de caddle station. Zij geven aan de baas dan ook soms groente of kalkoen vlees. Ze heeft namelijk ook haar groente/fruit tuin en ze hebben kalkoenen die ze laten broeden en als de kalkoenen oud zijn worden ze opgegeten:P Ook hebben ze kippen voor de eieren.

De huisdieren
De huisdieren die ze hebben zijn 2 honden (Molly en Codi) en een kaketoe (Evan). Ze mogen eigenlijk allemaal niet in huis komen, maar bewaken het huis en de omgeving. Als er een auto komt of een kangaroo wordt er geblaffen en Evan schreeuwt. Ook laat Evan weten als er een slang is rondom zijn hok (naast te kippen en kalkoenen). Deze huisdieren zijn echt schattig. Evan kan een hoop praten. Hij zegt bijvoorbeeld in het engels dan: Hallo, Ik ben mooi, Brian, Col, alles goed, Pinda's, slang, krabben en waarschijnlijk nog meer. Hij begrijpt veel. Dat lijkt mij nou een leuk huisdier om zelf te hebben:P
Molly is bang als Codi straf krijgt of als het gaat regen (hij denkt dat het gaat stormen) en gaat dan onder de bus. Ook slaapt hij in de avond vaak in de wc. Rond 4 uur weten ze dat ze wat lekkers krijgen en Codi is dan ook erg jaloers als de vissen (hebben ze ook nog in de dam) en vogels (komen elke dag langs om eten te scoren) eerst krijgen. Ook wil Codi al te graag mee op de quad. Molly wil het ook, maar is wat ouder en hij houd het tegenwoordig alleen op de auto. Als je maar iets te dicht bij de auto komt springen ze er allebei al in.

Het werk
Ja ik heb er ook nog gewerkt! Elke ochtend stond ik op om half 6 en tussen 6 uur en half 7 begon het werk. Soms hielp ik Brian met iets wat hij aan het bouwen/repareren was, maar meestal hielp ik Colette met de tuin. Ik gaf water met de tuinslang, onkruid wieden/giftigen, samen grind stenen vervoeren in de groente tuin, grondpot maken, zand halen met quad, huishouden, struiken knippen, grasmaaien, herpotten, kalkoen plukken, eigen trailer schoonmaken, gras langs de randen weg halen en nog wat andere dingetjes. Om 8 uur stopten we voor ontbijt, rond 10 uur soms koffie/thee en rond 11/12 uur stopten we het werk. Tijdens de lunch om 12 uur keken we regelmatig een film. Daarna was er tijd voor mezelf en dat had ik ook wel nodig merkte ik. Trok mij dan vaak even terug in mijn kamer (caravan). Rond 4 uur was het tijd voor wat drinken (ik hield bij water, zij de bier) en pinda's/chips. Daarna eten klaar maken (in de tussen tijd wodka/coke of wijn) en rond 7 uur was het tijd voor het avond eten. Het eten was altijd goed. Natuurlijk vind ik het ene wat lekkerder dan het andere, maar ze maken het vers zoals vroeger en halen niet alles uit de supermarkt (zoals ik kook:P). Wel was het op vrijdag altijd fish & chips en op zondag omelet. Daarna keken we nog even tv en daarna slapen (rond 9 uur, want de volgende dag weer vroeg op).

Shopping/dierendag 2014
De eerste zaterdag dat ik daar was gingen we shoppen! Dit hield in om 4.30 op staan en om 5 uur vertrekken, want ze wilde de eerste in de supermarkt zijn en het niet te heet hebben op de terug weg. Het is namelijk boven de 30 graden overdag en in mijn laatste week merkte ik dat ik er echt heel sloom van werd. Maar goed in de vroege ochtend is er meer kans op wildlife. Ik had geluk dat we heel veel zagen. We kwamen veel kangaroes, konijnen, groote vogels, walabies en een koe die vanuit een cadlestation was ontsnapt. We hadden een hoop kangaroes en konijnen geweest, maar helaas was er toch 1 onder de auto gekomen (moest zonodig op het verkeerde moment de weg oversteken. Ontbijt (pie) op de route en na het shoppen gingen we op de terug weg bij wat mensen langs. Ergens om wat pie's op te halen (kregen ze) en bij vrienden van ze dronken we koffie/thee. Aangezien alles wat op een grotere afstand is doen ze bezoekjes als ze gaan shoppen.

Er was mij gevraagd of ik mee wilde met pighunting (zwijnen jagen) en dat leek mij wel interessant om een keer te zien. Uitgerekend om dierendag kon ik mee. Startend met een biertje gingen we richting de dam, in de pick up (ik achterin met de honden, en 3 andere) waar de zwijnen waarschijnlijk zaten. Ondertussen nog meer biertjes, achja he.... en ik vroeg mij ondertussen af of ze dit eerder gedaan hadden of dat er helemaal geen zwijnen waren, want er was er nog geen 1 gespot. Wel hadden we een emu en kangaroes gespot. Dat was wel grappig, want de honden sprongen uit de pick up en gingen de kangaroes achterna. hahah... dat was niet helemaal de bedoeling en ze moesten dus weer terug geroepen worden.Na ik denk 2 uur ofzo (geen tijd bij me, was ondertussen donker) zagen ze een zwijn. De honden en de jongens renden er achteraan met hun geweren/messen en dergelijke en ik met mijn camera:P haha en toen ik aangekomen was hadden ze een kleine zwijn vermoord. Ze wilde een grotere hebben voor mij en daar gingen we weer. Ze hadden toen inderdaad een grotere gevangen! Daarna ging ik weer terug, wat eten en slapen.

Mijn verjaardag
Op mijn verjaardag waren er 2 andere op bezoek, zij verbleven daar voor een week om vakantie te vieren. Ze sliepen wat uit, maar voor de rest hielpen ze gewoon mee met werken. Vooral zij had net zo'n grote passie voor het tuinnieren als Colette. Er kwam regelmatig iemand langs om gezellig bij te kletsen. Op mijn verjaardag was het nog steeds werken, maar dan in de vorm van taart/koekjes/cake bakken. Verder was het niet veel anders, maar ik mocht kiezen wat ik wilde eten. Ik had gekozen voor een griekse variant en we aten dus souvlaki, salade, tzatiski en dat was heerlijk. Als toetje hadden we brood en boter pudding. Ook had ik een leuke kaart gekregen als een mooie herinnering. Verder natuurlijk alle felicitaties van thuis, wat erg leuk was!!!!

Caddle station,
In de tijd dat ik er was kwam er 3 keer caddle (koeien/stieren) in de station. De eerste 2x schenen ze erg wild te zijn, want ze zijn met een helicopter uit het wild gehaald. De laatste groep waren vooral veel jonge kalfen en ze waren met een hele grote groep. Ik heb gezien hoe de laatste groep werd gecontroleerd op teken. Als er een teek is moeten ze nog 4 dagen blijven, voordat ze vervoert mogen worden. de chauffeurs van de roadtrein moeten dan ook blijven, want het is denk ik te duur om even op en neer te rijden. De chauffeurs zouden namelijk richting Darwin moeten, ongeveer 17 uur (dacht ik) grote afstanden in iedere geval. Een roadtrein is erg groot en met vier trailers past er een hoop caddle in. Dacht 140 ofzo (weet niet meer zeker). Zelf ook een foto met een roadtrein, maar vervoeren leek mij geen goed idee.

Verder...
We hadden een keer dat er een slang in de tuin was gekomen. Brian had deze gespot en ik was redelijk dichtbij en hij riep dat ik zijn geweer moest halen en Colette moest halen. Ik Colette roepen en het geweer pakken en zo werd te slang recht in zijn hoofd geschoten. Daarna gingen we op onderzoek uit wat voor slang het was en het kwam er op neer dat het een giftige slang (fear snake) was. Hij schijnt overal en nergens pistolen en geweren te hebben. In het verleden kreeg hij die van politie agenten en heeft ook de nodige ervaring. Overigens is het legaal om er 1 te hebben als je in de bush woont, gewoon om jezelf te beschermen. Wat na mijn idee gewoon heel logisch is als je weet wat voor giftige dieren en dergelijke er allemaal rondlopen. Zolang ze weten wat ze doen en niet op mij schieten. Ik heb zelf ook het geweer en pistool vast gehouden, wat toch wel even stoer voelde:P haha..

Ze gaven aan dat ik een goede werker was en ik had het ook naar mijn zin. Soms merkte ik wel dat ik wat meer tijd voor mezelf nodig had en was totaal geen structuur meer gewend. De structuur mocht van mij wel wat minder, maarja ik vond het toch wel een leuke ervaring. Heb veel mee gekregen van alle verhalen die ze vertelden over vroeger en de caddle station. Je merkt echt dat ze een passie hebben voor wat ze doen. Colette voor de tuin en Brian voor het bouwen. Ze zitten daar prima en zouden niet graag naar de stad gaan. Mogelijk ga ik thuis als ik mijn eigen huis heb nog wat beter koken en mijn eigen tuin starten, dan komt de ervaring en nieuwe kennis goed van pas. Het was een leuke ervaring om wat van de bush cultuur mee te krijgen. Het is toch anders als je een poosje ergens verblijft.

Duiken
De dag nadat ik terug was in Cairns ging ik duiken voor 3 dagen op the great barrier reef. We gingen met een snellere boot naar de kangaroe exlorder waar we op sliepe. De rit er naar toe, was verschrikkelijk. Ik ben nooit echt zeeziek, maar ze zee was zo wild dat iedereen moeite had om zijn moeite had om zijn ontbijt binnen te houden. Ik was erg blij dat ik bijna geen ontbijt op had, anders was het eruit. Ik merkte dat de buitenlucht goed was voor mij, maar het werd neit altijd makkelijk met kotszakjes die langs gingen. Toch overleeft tot de kangaroo explorder en na alles uitgepakt en een lunch was de eerste duik. De eerste duik was erg goed. Ondanks dat het zicht niet uitstekend was, zagen we toch nog wel redelijk veel. Veel duiken daarna vielen iets meer tegen. We bleven namelijk voor een langere tijd op 1 plek, omdat de zee te wild was. Dat maakte het niet mogelijk om de boot te verplaatsen. Daar baalde ik natuurlijk flink van, want je betaald een hoop, maar ik snapte de veiligheid ook wel. De eerste nachtduik ging om die reden ook niet door, balen! De 3de dag konden we wel verplaatsen en toen toch nog 2 duiken gemaakt op een andere plek, wel was dit naar mijn idee vergelijkbaar. Het was wel een beetje balen, want het great barrier reef zou fantastisch moeten zijn, maar ik heb echt veel betere duiken gehad op andere plekken. Voor mij was het een beetje teleurstellend, maar gelukkig waren de mensen op de boot wel gezellig! Ook kregen wij de gids gratis, omdat we het pech hadden dat we op een plek moesten blijven.

Terug in cairns
In de avond kwam ik weer terug en had totaal geen zin in koken en heb bij foodcourt gegeten. Daarna weer vroeg gaan slapen, want ik was zo moe! Ik heb dan ook het ritme opgebouwd om 9 uur te gaan slapen en half 6 mijn bed uit te gaan (ja, ook tijdens duiken). Nu alle regeldingen doen en hopelijk nog wat relaxen en dan vrijdag naar Nieuw Zeeland!

  • 22 Oktober 2014 - 08:18

    Alide:

    Hoi Brenda,

    wat een mooie ervaringen weer.
    Geniet van de laatse periode!
    Terug in Nederland zul je weer erg te maken krijgen met structuur en vaste afspraken.

    Alide

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Na mijn reis in latijns Amerika van bijna 4 maanden wil ik nu voor een jaar naar Azie en Oceanie. Ik heb er zin in!

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 34047

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 08 Januari 2015

Een jaar op reis naar Azie en Oceanie

09 Januari 2010 - 30 April 2010

peru!!

Landen bezocht: