Hervey bay till mission beach - Reisverslag uit Cairns, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Hervey bay till mission beach - Reisverslag uit Cairns, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Hervey bay till mission beach

Blijf op de hoogte en volg Brenda

25 September 2014 | Australië, Cairns

Hallo allemaal,

Dit keer een verslag vanuit Cairns waar ik ook vandaan vlieg. Ik heb weer veel mooie dingen gezien aan de oostkust en leuke dingen gedaan.

Hervey bay
Aangekomen met de bus in Hervey bay kreeg ik een pick up naar mijn hostel. Daar was iedereen druk bezig te maken voor de volgende dag voor fraser island. Zelf ging ik twee dagen later, maar moest er eerder zijn om de volgende dag bij de verplichte meeting te kunnen zijn. Er lag een meisje al in bed en ik dus stil richting mijn bed, begint ze in te pakken rond middennacht. Ik dacht ''Why now??'' In plaats van dat ze dat deed voordat ze ging slapen... grrr... zij en het andere meisje moesten er ook vroeg weer uit waar ik ook wakker van werdt, nacht met weinig slaap.

De volgende dag eerst naar de aldi, want ik had geen eten. Daarna wat dingen geregeld en wat in de zon gelegen met een boek. Aan het einde van de middag had ik de meeting voor fraser island. We moesten wat dingen ondertekenen en samen boodschappen doen voor het weekend. Het was een klus, maar gelukt.

Fraser island
In de ochtend kregen we eerst een filmpje te zien over hoe te rijden in Fraser island. Het was een verlicht filmpje, maar veel was van zelfsprekend. Daarna alles pakken en richting de ferry. Op de ferry zag ik een dolfijn, altijd leuk om te spotten. Aangekomen op fraser gingen we richting Lake Bribeen. Dit was een mooi meer met helder water en wit zand. Het zou deze dag de enige dag zijn zonder regen, dus natuurlijk ging ik het water in. Er gingen er niet veel in, want ze vonden het te koud. Dit viel best mee, maar des te meer water voor mij:P haha je kon met het zand je tanden poetsen en je huid scrubben, dus toen mezelf maar even een behandeling gegeven. Daarna met een ander meisje een zandkasteel gemaakt haha je moet toch wat he:P en tegelijkertijd een beetje drogen, zodat ik weer in mijn kleren kon. Vervolgens reden we richting een klein rainforrest ''Wanggoolba creek'' waar we een kleine wandeling deden. We zagen een mooie vogel (naam vergeten) en aan het einde op de plek waar lunch ook was een groot reptiel (denk varaan). Na de lunch reden we verder richting lake wabby. Dit was een meer achter de zandduinen en het was dus een hele klim om daar te komen. Het is namelijk erg zwaar lopen op zacht diep zand... Daar lekker gezwommen en in de zon gelegen tot aan het einde van de middag. Vervolgens reden we richting het kamp waar we ons instaleerden in de tenten. Ik sliep met 2 andere meisjes in een tent. Het is allemaal best primitief. Het slapen is op een dun matje met eigen slaapzak, geen douche en de wc is in de bush. Het is dan ook niet verstandig om alleen naar de wc te gaan, want als er een dingo (soort van wilde hond) aankomt heb je een probleem. Die ruiken alles en komen soms naar het kamp. Ze zijn gevaarlijk en dus niet zo lief als onze lissa (hond thuis).
Ik hielp vervolgens met het dinner. Dit was gewoon een bbq en ik zorgde voor het belangrijkste onderdeel ''het vlees'' haha.. In de avond wat gezelligheid en daarna slapen.

Dag twee van fraser island begon vroeg. Ik begon deze dag met rijden. Het rijden ging best goed, maar ik had zeker aan het begin de neiging om teveel naar links te gaan. Het is best moeilijk inschatten als je stuur aan de verkeerde kant van de auto zit. Links rijden in Engeland met een Nederlandse auto is dan toch makkelijker. Nu kon ik toch weer wat oefenen voor Nieuw Zeeland. Ik reed het eerste gedeelte eigenlijk vooral op het strand. Dat was cool de eerste paar minuten en daarna werd het saai. Het was vooral belangrijk dat je niet in de golven ging rijden. Op het strand maakte we een stop bij Mahemo een schipwrak. Na wat foto's en een uitleg over hoe en wat gingen we verder richting indian head. Indian head was een mooi punt om een uizicht te hebben over het strand van fraser island. Als de zee wat rustiger was, zou het ook een mooi punt zijn om haaien te zien. Je kunt namelijk daar niet in zee zwemmen vanwege de vele haaien en kwallen. Toch wat mooie foto's kunnen nemen en toen richting de champagne pools gereden. Op de weg kwamen we nog 2 dingo's tegen waar we een foto van maakte. Ook kon ik nog een stukje in land rijden waar het echte 4x4 rijden begon. Dit was wat leuker dan op het strand, omdat je dan goed moet uitkijken met hoe je rijd en de juiste versnelling hebben. Na een poosje als je het door hebt stelt het dan wel weer minder voor, maar blijft leuk:P De champagne pools waren ook weer mooi. Lekker in de pools gezeten en wat champagne (golven) over ons heen laten komen. Al hadden we niet zoveel champagne, omdat het water wat laag stond. Daarna gingen we nog naar de pinnacles waar we zandsteen rotsen zagen. Deze had ik al vaak genoeg gezien, dus niet zo bijzonder meer. Al is de manier van hoe het zich vormt nog steeds bijzonder:P Daarna naar lake alom gegaan waar je kleine schildpadjes kon zien. Met brood gingen we deze ook voeren. Tenslotte was het alweer het einde van de dag. Na een bord met spagetti en wat gezelligheid weer lekker gaan slapen.

De volgende dag was het kamp een beetje ingestort. Het had namelijk veel geregent en waarschijnlijk gewaait de nacht. Na het gerepareerd te hebben en iedereen zich klaar had gemaakt gingen we richting lake makenzie. Dit meer zou het meest bijzondere moeten zijn van het eiland, maar wij hadden geen zon dus dat viel tegen. We hadden de dag ervoor en deze dag regen, maar de dag ervoor viel het op de juiste momenten en kwam de zon uit op de juiste momenten. Dit geluk hadden we niet bij lake makenzie, maar eigenlijk is hetzelfde als Lake Bribeen van de eerste dag alleen lake makenzie is wat groter. Toch zijn ik en een ander meisje er nog even snel ingedoken, maar doordat iedereen ergens heen liep voor een kleine wandeling was het wat saai en gingen we er weer snel uit. Nog even iedereen achteraan gelopen om een ander strandje te bekijken en toen weer terug gegaan. Niemand was echt in de mood om daar te blijven en we vertrokken toen eerder naar de volgende plek. Dit was naar mijn mening nog saaier, want het was gewoon een resort waar je lunch had om daarna de ferry te pakken. In hervey bay aan gekomen nam iedereen een douche en in de avond hebben we met ze alle een domino pizza besteld en wat gezellig gekletst.

Hervey bay
Deze dag moest ik helemaal uitzitten om vervolgens in de avond de bus te kunnen pakken. Er is niet veel in hervey bay te doen, maar doordat mijn bikini in de ochtend brak had ik gelijk weer iets te doen. Ik ging eerst opzoek naar een bikini en met een korting van 150 dollar was dat goed geslaagd:D Vervolgens ging ik nog even naar het strand. Ik ging alleen, want de rest was al geweest. Er kwam een jongen naar mij om de tijd te vragen en op het moment dat ik het zij liet hij zijn zaakje zien ik dacht ''what!'', maar liep gewoon rustig door en reageerde niet. Hij was niet wijs, maar duidelijk niet gevaarlijk, steekje los! Na een strand wandeling weer terug en in het hostel nog wat gelezen, gekletst en gegeten en daarna de nachtbus naar airly beach.

Airly beach
Na een vermoeiende nachtbus ging ik eerst naar de supermarkt en beetje het plaatsje verkennen om vervolgens de rest van de middag in de zon te liggen. Er is daar namelijk een lagoon (zwembad) waar iedereen heen gaat. De lagoons zijn volgens mij een soort vervanging van het zee water. Op veel plekken in australie is het namelijk niet veilig om te zwemmen. De lagoons zijn dan ook gratis om heen te gaan. Dit was een vrij rustige dag. De volgende dag ging ik een trekking doen naar een lookout over de white sundays en airly beach. Er was daar eigenlijk niemand. Ik kwam alleen 2 sportieve jongens die volgens mij daar kwamen voor wat ochtend beweging. Later kwam ik nog 2 meiden tegen die net als mij speciaal voor de lookout de klim deden. Ik kon in iedere geval voelen dat ik weer wat deed, want ik zweette weer goed:P Ik deed er wel wat korter over dan dat ze mij vertelde en had dus weer een lange middag. Toevallig kwam ik vlak naar de wandeling Jess tegen (ontmoet in brisbane, noosa en rainbowbeach) waar ik het altijd goed mee kon vinden. Ze was ook van plan in een korte tijd naar de lagoon te gaan. Ik ben nog een ijsje gaan eten en haar toen gevonden bij de lagoon. Samen wat gezwommen, zonnen en wat rond gelopen en toen was de dag weer voorbij. Afscheid genomen voor de zoveelste, maar laatste keer en verder een prima avond gehad.

De volgende dag wat foto's op dropbox gezet en wat gerelaxt. Aan het einde besloot ik toch nog om mij de dag ervoor alvast in te checken voor de white sundays in plaats van de volgende ochtend. Ik kreeg te horen in de eerste plaats dat mijn booking in december was gemaakt in plaats van september. Daar was ik al niet blij mee en in de tweede plaats was de boot waarmee ik hoorde te gaan kapot. Pfftt... daar was ik zo niet blij mee!! Ik had 2 keuzes namelijk of met een kleinere boot de volgende dag of een wat grotere boot de dag daarop. Ik had maar 1 keus (vanwege al andere bookingen) en heb gekozen voor de kleinere boot ''Mandrake''. Ik heb mij hier toen klaar voor gemaakt.

White sundays
Ik had 2 duitsers en 2 zweedse de avond ervoor vertelt dat de boot kapot was en ze zijn zich toen vroeg gaan inchecken om als nog op de boot te kunnen dezelfde dag. Uiteindelijk hadden we een groep van 14 op de boot, maar ik vond de groep niet zo leuk. De boot vond ik denk ik wel leuker, want de andere boot zou niet echt meer zeilen zijn en deze wel. Na ongeveer 2 uur zeilen en dus met een schuine boot over de zee heen bereikten we onze plek. Het was best pijnlijk voor de handen want je moest je vasthouden aan een hek met gewoon dun ijzer. Maar goed het idee vond ik leuk. Na een goede maaltijd nog even gezelligheid, maar al gauw lag iedereen op bed.

De volgende ochtend was ik weer vroeg wakker en als eerste op het deck zag ik en de kok een dolfijn vlak bij de boot. Na een ontbijt kwam uiteindelijk iedereen op het deck en gingen we in de vroege morgen snorkelen. Het snorkelen was opzich wel oke. Ik ging er op mijn eentje op uit en veel andere die niet echt nog het snorkelen gewend zijn bleven bij elkaar op 1 plek en de kaptein die in een rubberbootje zat voerde de dieren. Ik vind beetje jammer dat ze gevoerd worden, want dan is het veel minder bijzonder om het te ontdekken. Wel veel mooie vissen gezien: badfish, baracuda en nog wat andere grote en kleine vissen. Iedereen had het al snel gezien en erg koud. Ik was dan ook de laatste weer uit het water. Ik was zelf wel gewond, omdat ik mij had gesneden aan het koraal. Ik weet dat ik het koraal niet moet aanraken, maar op het moment dat ik even boven water was had de stroming mij terug naar het koraal gebracht waardoor ik mij aan het koraal sneed. Iedereen wilde niet nog op een andere plek snorkelen alleen dan op de schildpadden plek. We gingen daarom eerst een kijkje nemen op een strandje, want op de schildpadden plek waren teveel snorkelers. Op het strand een beetje rondgelopen en wat foto's gemaakt. Het meest coole was het adelaarsnest waar ik wat mooie foto's kon maken. Er zaten wat jonkies in wat ik zelf erg leuk vond. Daarna richting de schildpadden plek gegaan, maar helaas hadden we geen geluk. Niemand heeft een schildpad kunnen vinden. Dit was de kapitein nog meer 3 keer eerder gebeurd het afgelopen jaar en wij hadden dus gewoon dikke pech. Voor mij niet het ergste, want het zou niet mijn eerste schildpad zijn, maar wel jammer. Na de lunch gingen we onze tocht voorzetten richting White heaven beach. Hier hadden we niet helemaal geluk met weer, namelijk de zon was ver te zoeken en een klein beetje regen. We zagen nog een stortbui aankomen en iedereen wilde dus weer terug naar de boot. De kapitein dacht het is nu droog, dus we kunnen nog wel even blijven. Hij voelde anders dat hij die hele zeiltocht tegen de wind in voor niks had gemaakt. Uiteindelijk was ik er wel een klein beetje blij mee, want ik zag wat stingrays in het water en er zouden babyhaaien moeten zitten. Ik zag in het snel een grote vis of een baby haai, maar dit weet ik dus niet.... Later weer terug richting de boot en na een dinner en wat gezelligheid weer naar bed.

De laatste dag op de white sundays gingen we een trekking doen op een eiland. Doordat we eerst in het water liepen en daarna ik mijn slippers aan moest branden mijn wonden van het koraal eerst verschrikkelijk. Het zoute water maakt het er niet beter op namelijk. De kleine trekking bracht ons naar een mooi uitzicht en na deze bezocht te hebben gingen we weer terug. Daarna gingen we weer richting airly beach. Tijdens het zeilen deze dagen heb ik 1 keer een poging gedaan achter het stuur, maar dit was niet echt mijn ding. Ik ging of teveel naar links of teveel naar rechts. Ook heb ik een keer geholpen met het zeil ophalen. Het was niet spectuculair,maar toch leuk om even te helpen.

Airly Beach
Weer terug aangekomen in Airly beach kwam ik weer leuke mensen tegen die ik eerder had ontmoet tijdens het reizen of in airly beach voor de white sundays daar was ik wel blij mee. Ik heb nog wat bij de lagoon gelegen, gekletst, gegeten en niet veel gedaan.

Ayr
De volgende dag de bus gepakt richting Ayr. Dit was gelukkig maar een paar uur rijden. Ik kreeg een pick-up richting het hostel en na alles geregeld heb ik mezelf geinstaleerd op de bank met een film. Het is namelijk meer een huiselijke hostel dan een de meeste hostels en er is buiten het duiken van de yongala dan ook werkelijk niks te doen. Na een avondje films kijken en eten richting bed, want de volgende dag vroeg op. Helaas had ik niet zoveel geluk met een snurkend persoon in de kamer en met een klein beetje zenuwen voor de volgende dag was dat totaal niet helpend om in slaap te komen. Toch nog wel iets geslapen.

De dag was aangebroken om de yongola (scheepswrak) te duiken. Ik had gehoord dat dit een fantastische plek moest zijn om te duiken met veel marineleven. Aangezien het voor de eerste keer was dat er een wat langere periode zat tussen de laatste duik en deze duik vond ik het wel even spannend, maar het was eigenlijk niet nodig. Nadat alle uitrustingen compleet waren reden we richting het strand, vaarde richting duikplek en aangekomen bij het schip konden we het ziet door het water. Zelfs voor de instructeurs was dit de eerste keer dat ze vanuit de boot het schip konden zien. Verder zagen we ook een groep baracuda's langs komen en een zeeslang. Het was nu al geslaagd en was nog niet onder water:D Tijdens het duiken kwamen we fantastische dingen tegen. We zagen marble rays, zeeslangen, grote vissen, stingray en zoveel vissen bij elkaar was fantastisch en wij hadden absoluut nog een rustige dag. Soms schijnt het echt nog veel voller te zitten met marineleven. De tweede duik zagen we ook schildpadden en die zagen we ook boven wat tijdens thee break. Het was echt een fantastische duik, maar ging ook snel voorbij. Zeker de eerste duik was voor mij wat kort, omdat een ander nederlands meisje al snel met weinig lucht zat. Ze nemen hier iets minder risico's dan in azie en we moesten al vrij snel terug. Zelf merkte ik dat ik vrij rustig duikte en dat vond ik wel fijn, normaal ben ik de gene die als eerste met weinig lucht zit. Weer terug bij het hostel kregen we nog een bbq lunch en daarna was de dag alweer vrij snel voorbij. Van bijna iedereen afscheid genomen, want de meeste vertrokken gelijk daarna. Naar wat twijfelen voor de verandering de foto's gekoch en daarna nog een film gekeken om de tijd te vullen.

Magnetic island
In de middag ging ik met de bus naar townsville en vanuit daar gelijk met de ferry naar Magnetic island. Ik had mij het eiland anders voorgesteld. Ik weet niet precies hoe, maar in iedere geval kleiner (al was het nog steeds niet extreem groot). Ik heb de eerste dag eigenlijk weinig gedaan en vroeg gaan slapen, want ik was erg moe.

De volgende dag ben ik voor een wandeling gegaan. Ik was blij met mijn charmante sandalen, want dat verminderde de pijn voor mijn wond wel degelijk. Ik ben rond 10.00 begonnen met lopen en gestopt om 17.30. Met weinig pauzes was dat dus een flinke wandeling van tussen de 15 en 20 km. Ik zag een hoop kleine hagedisjes, salamanders en vlinders. Verder was de route naar de ford een wandeling waar je koala's zou kunnen zien. Aan het begin zag ik er 2 (moeder en kind) wat erg schattig was en cool dat ik het zelf gevonden had. Normaal is er altijd wel een ander die het ontdekt. Later zag ik een andere, maar ik wist dat die daar ongeveer zou zitten (andere verteld). Ergens op het einde ging ik nog even met belg een stuk wandelen naar een aantal bays. Aan het einde hadden we ons zelf beloond met een ijsje, genoten van de zonsondergang en namen we de bus terug. Nog wel een grappig detail was we op het einde van en route een jongen zagen met een stok, want hij hoorde dat er slangen waren gespot. Hij kwam ze niet tegen vertelde hij later toen wij op een bankje zaten om op de bus te wachten. Hij was een fotograaf van australie en was voor gratis op het eiland en moest wat foto's maken. Hij vroeg of hij een foto van onze achterkant mocht maken, kijkend naar de zonsondergang. Achja waarom niet...:P

De derde dag ging ik weer een wandeling doen, want ik mocht niet snorkelen met mijn wond. Ik ging naar hawkingspoint voor een mooi uitzicht. Dit was een korte wandeling, maar ik zag voor het eerst een slang. Het was wakker en echt een stap op zij verwijderd van mij. Ik heb het risico maar niet genomen om er langer te blijven ook al leek het best onschuldig en liep verder. Daarna ging ik naar een plek waar je rockwalabies kan zien. Dit was iets verder lopen dan verwacht en uiteindelijk had ik nog iets van 15 km gelopen. Daarna nog wat gerelaxt en later toen ik weer terug naar mijn kamer ging kon ik mijn sleutel niet vinden. Ik zoeken.... nergens... oke dan maar en nieuwe sleutel betalen (je moet altijd keydeposit betalen en je krijgt terug als je sleutel weer terug geeft) vervolgens toch nog op 1 plek kijken waar ik het niet verwacht had en ja hoor bij de hangmat. In plaats van dat ze het naar de receptie brengen, had iemand het daar gewoon opgehangen. Maar ik was weer happy!!!

Mission beach
Na de ferry weer terug gepakt te hebben had ik de bus naar mission beach. Ik kwam daar op het einde van de middag aan en kon eigenlijk niet veel doen. Er was alleen een ander meisje met haar vriend in de kamer en met hun wat gekletst. De dag er op ging ik raften.

Rafting was geweldig. Ik deed xtreme rafting wat betekend dat je betaald voor wat meer gevaarlijk en de risico's worden opgezocht. Verder spring je ook van rotsen en wordt je afgezet om een stukje met de stroming meegevoerd te worden. Amazing, maar ik had wel mijn helm nodig. Ik knalde 1 keer met mijn help keihard tegen een rots aan en een meisje sloeg 1x keihard met haar peddel om mijn helm, maar gelukkig dat de helm bestond:D haha dus verder een keer uit de boot gevallen, een keer expres en verder veel in het water gelegen. Ik merkte dat ik het wel weer nodig had een activiteit zoals dit en het was echt heel leuk. Met de groep hebben we de foto's gekocht en helaas was de dag weer voorbij. Ik was wat bezorgt over mijn wond, maar gek genoeg denk ik dat al mijn wandelingen en het raften mij geholpen hebben om de wond te laten genezen. Nog niet volledig, maar ook daarna ging het erg snel.

De volgende dag had ik op het einde van de dag mijn bus naar cairns en ik moest dus weer wat verzinnen om de dag te vullen. Ik was van plan om op het strand te leggen, maar bij de receptie kwamen ze met een voorstel voor een trekking. Ik een hele dag op het strand werkt niet, dus waarom niet. Ik heb denk ik in totaal weer 17 km gelopen door rainforrest. Het is een gebied voor de cassowary (grote blauwe vogel), maar heb er geen 1 kunnen spotten. Wel denk ik dat ik er 1 heb gehoort. Ik liep namelijk ergens en toen was er een groot geluid in de forrest (zeker geen klein salamandertje ofzo) en daarna een agressief ggghh geluid wat waarschijnlijk een vogel was. De cassowary schijnt ook wel agressief te kunnen zijn en dus maar gewoon doorgelopen. Een paar minuten later kwam ik een grote hagedis (denk ik) tegen. Verder niet veel spectuculairs, maar toch weer goed gewandeld en de dag gevuld. Op het einde nog een kijkje op het strand genomen en toen was het alweer tijd om de bus te pakken naar cairns

Cairns
Op het moment zit ik in cairns en heb gisteren een hele dag poging gedaan om werk te zoeken. Vervolgens kreeg ik een email (vanuit de helpx site) of ik wilde helpen bij een oud stel in de tuin en dergelijke. Er is daar geen wifi, maar met mijn telstra telefoon schijn ik wel bereik te hebben en zo kan ik toch een beetje mijn tijd doorkomen de laatste maand. Ik vind ook wel leuk om voor een tijdje bij een australies stel (bij een roadhouse) te zitten. Hopelijk ga ik het er wel even uithouden, we gaan het zien. Ik vertrek er maandag heen en zal er tijdens mijn verjaardag waarschijnlijk ook zitten, tenzij het echt totaal niks is ben ik terug voor die tijd. Verder heb ik een open ticket geboekt om de duiken voor 2/3 nachten voor de prijs van 2/1 nachten. Dat vond ik wel mooi mee genomen. Dit wil ik nog doen voordat ik vertrek en dan ga ik eind oktober richting Nieuw zeeland. Nog waarschijnlijk 1 laatste verslag aan het einde van oktober in australie en dan met vera het fantastische nieuw zeeland bezoeken:D:D Zin in!!

  • 09 Oktober 2014 - 20:18

    Geurt:

    hoi brenda, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. en nog veel plezier in australie en nieuw zeeland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Na mijn reis in latijns Amerika van bijna 4 maanden wil ik nu voor een jaar naar Azie en Oceanie. Ik heb er zin in!

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 34040

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 08 Januari 2015

Een jaar op reis naar Azie en Oceanie

09 Januari 2010 - 30 April 2010

peru!!

Landen bezocht: