Centraal Australie (Noord naar Zuid) - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu Centraal Australie (Noord naar Zuid) - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Brenda ginkel - WaarBenJij.nu

Centraal Australie (Noord naar Zuid)

Blijf op de hoogte en volg Brenda

20 Juli 2014 | Australië, Adelaide

Hallo allemaal,

Dit keer een verslag over centraal Australie. Een tour van noord naar zuid in 11 dagen tijd. Deze tour was gesplitst in 3 verschillende touren en met verschillende mensen, maar ook gedeeltelijk weer dezelfde mensen in de tour. Het was een tour met veel uurtjes rijden en eigenlijk weer hetzelfde ingedeeld als de andere tours. Ik denk momenteel aardig in het engels, maar het gaat mij lukken om dit verslag in het Nederlands te schrijven:P

Centraal Australie een mooi landschap met veel verschillende natuur en weer veel mogen zien van de aboriginal cultuur die ook hier in het centraal australie een grote rol speelt.

Laatste dag Darwin:
De laatste dag in Darwin ben ik nog even Darwin gaan verkennen. Ik heb wat rondgelopen en het hoofd van de bekende charles darwin mogen zien:P (beeld ofcourse). Verder de botanic gardens gezien, maar die vond ik wat tegen vallen. Op het strand was de beer can regattar waar er allemaal bootjes gebouwd waren van beerblikjes. Ik had het deel dat ze op de zee waren gemist, maar ik heb nog wel foto's mogen maken van de bootjes. Verder waren er allemaal activiteiten te doen op het strand, maar ik heb gewoon wat rondgelopen en nog ff met Magda en Elissa gezeten. In de avond nog een drankje en toen weer vroeg naar bed, want de volgende dag weer vroeg op.

Tour van Darwin naar Darwin
Tijdens de pick up zag ik Magda en Elissa al zitten en ben gezellig bij hun gaan zitten. Met een volle bus vertrokken we daarna richting litchfield national park. We maakten een stop bij de termietenheuven waar we dezelfde uitleg kregen als bij de laatste tour en weet gelijk dat het klopt:P Daarna richting Buley rockhal waterval geweest waar we lekker in het water hebben mogen dobberen. Je kon er niet echt zwemmen, maar wel erg lekker even in het water. Daarna richting de florence watervallen waar je wel in kan zwemmen en kon genieten van het uitzicht op de grote waterval. Was wel erg touristisch wat het iets minder maakte. We hoorde de volgende dag dat iemand daar een mooie foto wilde maken en van de waterval was gevallen. Geloof nog wel levend eruit gekomen... Na de lunch vertrokken we richting Kakadu national park. Hier kregen we een introductie van een paar aboriginals. Als welkom werd er eerst water op je hoofd gespuugd... verder was het de vraag of je bepaalde keuzes maakte om een boom en een plant aan te raken (hoe het precies zat weet ik niet meer op dat punt). Daarna kregen we nog uitleg over het speerwerpen wat ik zelf ook nog even mocht proberen, ik zal maar niet vertellen hoe dat afliep... haha. Vervolgens uitleg over de didegiridoo en over de verschillende tassen en manden die ze maken en gebruiken. Op het laatst kregen we een afscheid en toen mochten we naar het park. De aboriginals vinden het belangrijk dat touristen dit ritueel doen voordat ze het park in gaan, zodat toeristen wat weten over de cultuur wat toch een grote rol speelt in het park. Zo ook in heel veel andere nationale parken in Australie. Aangekomen in het park gingen we naar de plek waar we de sunsetcruise gingen doen. Tijdens deze cruise konden we genieten van kaas en wijn, maar vooral van de mooie natuur. We hebben fresh zoutwater krokodillen gezien en de gevaarlijke zoutwater krokodillen. De zoutwater krokodillen eten namelijk mensen als ze de kans zien en ze eten ook de fresh zoutwater krokodillen als ze honger hebben. Verder hebben we nog mooie vogels mooie spotten: Zeearend, eenden, Jabiru. Was een erg mooi ritje met als einde een mooie zonsondergang.

De volgende dag gingen we via een 4wd route richting de maduk falls. Op de weg er naar toe zagen we een hoop dieren. Wat echt fantastisch was waren de wilde paarden die net als in een film rennen door de bossen, PRACHTIG! verder kwamen we buffels, vogels (Jabiru), dingo's en walibi's tegen op de weg er naar toe. De maduk watervallen is een soort spa met rotsen waar je lekker kon chillen, maar met veel jongens in de groep werd er zowat alleen maar van de rotsen gesprongen. Ik kon natuurlijk niet achterblijven al was ik nog niet zo gek als sommige anderen. Iemand heeft met een watercamera een mooie foto gemaakt, dus als ik die ooit nog krijg komt die op facebook:P Verder dus lekker genieten daar! Na de lunch zijn we richting een bezoekerscentrum gegaan waar we nog iets mee mochten krijgen van de aborignialcultuur en het national park. Daarna hebben we de dag afgesloten bij een rivier waar zoutwater krokodillen in zwemmen, maar je ook via de rivier richting Arnhemland kan gaan. Arnhemland is een deel waar je een vergunning voor moet hebben om daar te mogen reizen. In de rivier hebben weleens auto's vast gezeten en als er dan een krokodil komt terwijl het water stijgt dan ben je niet zo blij, namelijk opgegeten. Dit is weleens gebeurd. In het kakadu kan in het zomerseizoen/regenseizoen het water wel tot 2 meter stijgen op de wegen. Dit is dus behoordelijk iets en een goede reden waarom toeristen er in die periode niet kunnen komen. het landschap is totaal anders in dat seizoen. Daarna gingen we door naar de rock art 5 minuten verder op waar we verschillende aboriginal tekeningen mochten zien met als afsluiting een mooie zonsondergang boven op de rotsen en zo een heel mooi uitzicht had.

In de vroege ochtend gingen we richting Jim JIm watervallen waar we een mooie klim mochten maken om daar te komen. Het koste wat energie, maar het was het waard. In het ijskoude water mochten we afkoelen en lekker zwemmen. Daarna lekker relaxen en zonnen om zo weer een beetje op te kunnen drogen tussen de mooie natuur. Na de lunch bij de watervallen gingen we weer terug naar Darwin. Daar mochten we nog een grote vogel spotten, namelijk de bahur. In darwin heb ik zelf lekker gerelaxt en niet teveel gedaan, want de volgende dag mocht ik weer op tour.

Tour Darwin naar Alice Springs:
In de ochtend werden we als groep weer opgepikt alleen nu met wat extra mensen. De bus was echt verschrikkelijk,want je kon je benen bijna niet kwijt. Hoe dan ook het was wel gezellig. Tijdens deze tour moesten we echt enorme grote afstanden afleggen wat niet altijd grappig was. Onze eerste stop was bij Adelaide river wat eigenlijk gewoon meer een stop was voor de shop en de wc en dergelijke, maar de eigenaar liet ons slangen zien. Dat was wel heel cool en heb dan ook een mini slang en een wat grotere slang vastgehouden. De wat grotere was ook nog niet volgroeid en kan heel groot worden. Was geloof ik een soort python, maar niet gevaarlijk. Daarna richting Edith watervallen. Hier was ik al geweest, dus niet echt heel bijzonder, maar we hadden wel beter weer dan de keer ervoor. Dit keer ben ik niet gaan zwemmen, want we hadden maar 3 kwartier en dat vond ik niet de moeite waard om nat te worden en ik had er al in gezwommen:P Er was nu wel meer zon wat de foto's beter maken en ik nog lekker van de zon kon genieten. Daarna gingen we richting Katherine Gorge waar we mochten genieten van het mooie uitizicht, fruitvleermuizen en we hebben een groepsfoto gemaakt. Tenslotte werdt het een hele lange rit richting Daly waters met af en toe een wc stop. De rit werd nog eens verlengd doordat er een auto over de kop was gevlogen. Wat daar de reden van was weet ik niet waarschijnlijk een dier of hij/zij was in slaap gevallen tijdens de auto rit. Na eindelijk aangekomen in Daly waters hebben we nog van een hamburger mogen genieten en daarna lekker slapen.

5.00 gingen we weer op weg richting Alice springs. Onze eerste stop was bij tennant creek voor ontbijt en de wc. Daarna gingen we naar de mooie rotsformaties bij devils Marbles. Deze rotsformaties zijn ook erg belangrijk voor de aborignals. Verder hebben we een stop gemaakt bij een oud telegraafstation waar een gezin woonde die veel deed in die omgeving. Tenslote was het een hele lange reis richting Alice springs. Het was niet de meest leuke dag, want het was echt heel veel rijden. Na veel rijden eindelijk aangekomen en Alice springs zag er zo anders uit dan ik verwacht uit. Na bijna geen gebouwen gezien te hebben is een stad als alice springs opeens best groot. Zo'n stad midden in de dessert had ik niet bepaald groot verwacht. Na geintstaleerd te zijn in de kamer gingen we als groep uiteten bij Annie's. Dit was echt heel leuk, want ze hadden daar ook een jukebox waar je eigen liedjes kon kiezen en daar zijn we lekker op los gegaan natuurlijk. Na een avondje dansen en het iets later gemaakt te hebben dan gepland lekker in bed. Ik zal je vertellen ondertussen zijn de temperaturen ook aardig gezakken in de nacht en ik kon lichte wolkjes maken op de weg richting hostle. Brrr...

Na een ontbijtje met pannekoeken, hmmm... zijn we met een groepje richting de kamelenrace gegaan in alice springs. Er gingen gratis bussen richting de race en zo hebben we daar een tijdje rond gehangen. Om het halfuur waren er kamelen die gingen racen wat bij sommige een best grappig effect had. Het deed eerst een lange tijd, voordat ze allemaal braaf zitten om te kunnen starten en toen ze aan de race begonnen was er bij 1 ronde dat er een kameer terug ging lopen en een andere ronde kwam er een opstopping en was er maar 1 kameel die gelijk door ging. Deze kameel en rijder had dan ook gewonnen. Het is best komish om te zien of het helemaal 100% diervriendelijk is ben ik nog niet over uit. Verder waren er ook allemaal activiteiten waar je aan kon deelnemen en eten/drinken/souveniers te koop. Zelf heb ik nog deelgenomen aan de rodeo, maar dat verliep niet zoals ik het zou willen. Haha beetje te kort opgebleven naar mijn mening:P Daarna nog ergens wat gegeten en in de avond vroeg naar bed, want dat had ik hoog nodig.

De volgende ochtend werden we als groep gesplitst, want sommige gingen terug richting Alice springs en andere richting Adelaide/Melbourne. Zo werd ik ook gescheiden van Magda en Elissa waar ik een maand mee op tour was geweest. De volgende 2 dagen kwamen we elkaar als groep nog wel tegen, want die dagen waren nog hetzelfde. Met de nieuw gevormde groep gingen we richting een kamelenboerderij waar kamelen, dingo, kangaroes waren. Hier kon je een ritje maken, maar het was zo'n kort kinderritje in de regen waar ik niet zo zin in had. Dit heb ik daarom geskipt en ff rondgekeken. Vervolgens gingen we onze weg richting Kata Tjuta waar we naar de valley of de winds zijn geweest voor een kleine trekking en een uitzicht op kata tjuta vanuit de duinen (Kata Tjuta Dune Vieuwing). Tenslotte een geweldige zonsondergang bij Uluru.... NOT!!! we hadden slecht weer en de hele dag geen zon gezien. We hebben genoten van de champagne en de crackers die we kregen en in de kou geprobeerd een foto te maken, maar uluru was bijna verdwenen achter de wolken. Pfft beetje jammer, maar positief gezien niet iedereen ziet een highlight als dit zo slecht en met zo'n achtergrond. In de avond nog lekker bij het kampvuur gezeten en slapen.

Dit keer mochten we voor de verandering weer vroeg ons bed uit, zodat we voor de zon op kwam bij Uluru aan kwamen. Heel fijn, want ook vandaag was er geen zon te bekennen en was dus weer ijskoud!! De wandeling begon in het donker en er werd ons verteld dat er plekken zijn waar je geen foto's mag maken, omdat dit voor de aboriginals een heilige betekenis heeft. Uluru is een plek van de aboriginals en eerst was het een plek waar touristen niet eens mochten komen, maar tegen betaling hebben de aboriginals het weer terug gegeven voor grote periode. In tegenstelling tot Mount Cack waar je niet zomaar mag komen zonder een aborignal. De wandeling was een 3 uur durige wandeling waar we rondom Uluru liepen. Ongelooflijk hoe een stuk rots zoveel verschillende details kan hebben, dat is denk ik het mooiste aan de rock! Daarna kregen we nog een culturele wandeling waarin we nog meer uitleg kregen over de rock! Aboriginal tekeningen, verschillende planten, gebruiken, familie en dergelijke. Was erg interessant! Na de lunch gingen we naar een kampeerplek richting kings canyon waar tussendoor een stop maakte bij een zoutmeer (saltlake) en we konden een foto maken van Mount Cack. In de avond weer genoten van het kampvuur (waar ook demper (brood) werd gemaakt) en ben ik lekker in mijn swag buiten gaan slapen naast het kampvuur samen met 3 andere meiden.

We mochten de volgende ochtend heerlijk uitslapen tot 7 uur, maar ik werd natuurlijk eerder wakker en Magda kwam nog ff een slaapzak brengen die ik vanaf daar kon gebruiken en de zaklamp die ze van mij had geleend. Na het ontbijt gingen we richting het startpunt van kings canyon en met de zon die weer achter de wolken vandaan kwam hebben we een geweldige trekking gehad. Het is daar echt heel erg mooi, misschien nog mooier dan Uluru. Op de weg hebben we wat uitleg gekregen over verschillende planten en dergelijke en hebben we mooie foto's kunnen maken. Voor de lunch zagen we de andere groep vertrekken en hebben nog afscheid genomen. Na de luncht op weg richting onze nieuwe kampeerplek. Ik had zelf nog ongelooflijk goed geslapen als je bedenkt dat het de nacht -2 was. Ik was zo blij met mijn slaapzak zal ik je vertellen.

We moesten om 5 uur op en na een border stop tussen noord en zuid Australie kwamen we aan in Coober Pedy. Dit is een plek waar 70% onder de grond leeft. Het is een plek waar heel veel opal te vinden is in de grond. Coober Pedy bekend dan ook white fellow live underground (witte mensen leven onder de grond). Coober Pedy is in aborignal taal. We kregen een documentaire te zien over het verloop en deze plek is gevonden door een jongen die opzoek was naar water en toen per ongeluk opal tegen kwam. Zo is het 1 van de grootste mijn plekken geworden. Na de film gingen bezochten we een stukje ondergronds. Je kon zien hoe het vroeger was en hoe woonkamers later zijn ingedeeld. Het is ondergronds altijd rond de 20 graden wat perfect is, want in de zomer kan het daar rond de 50 graden worden. Dit is dan ook 1 van de grootste redenen. Daarna hadden we wat vrije tijd en je kon ook opal zelf gaan zoeken op een plek. Dit heb ik samen met een aantal gedaan. Ik had wel wat opal gevonden, maar het was niet zoveel waard. Geloof dat ik nog wel 1 van de meest waardevolle had:P In het einde van de middag gingen we nog naar een aboriginal art gallerij gingen, maar hier was ook een opvanghuis voor kangaroes. Hier zitten kangaroes waar de moeder verongelukt is en de baby nog gered kon worden of dieren die gevangen werden door mensen en op een slechte manier behandeld werden. We hebben deze kangaroes eten gegeven en nog een mooie foto met een baby kangaroe:D Als afsluiting pizza gegeten en heerlijk ondergronds geslapen!!

In de vroege ochtend om 04.00 ging mijn alarm en gingen we op een lange reis richting Adelaide. Onderweg hadden we een stop bij lake hart wat een saltlake zou moeten zijn. Overigens was het grotendeels wel onder water. Verder reden we langs veel verschillende natuur. Van rode grond met korte boomjes/planten naar lang uitgestrekte groene vlaktes en er kwam langzaam aan weer meer leven. Na deze lange rit kwamen we dan uiteindelijk in Adelaide aan. In adelaide afscheid genomen en heb ik zelf in de avond niet veel gedaan alleen lekker genoten van de gratis wifi en mijn bed:P

De volgende ochtend in Adelaide werd ik wakker met de mededeling dat ik genomineerd was en binnen 48 uur mezelf nat mocht maken (heel fijn annemieke, want hier is het geen 30 graden!!!!) Natuurlijk ben ik gewoon deze uitdaging aangegaan. Gelukkig zit ik in een best klein hostel waar iedereen goed met elkaar kan en gezellig is en een meisje uit taiwan (leen ik nu ook laptop van) heeft mij geholpen met filmen. Met 13 graden toch nog ff met mijn korte kleren warm water over mezelf heen gegooit buiten en daarna lekker onder de douche gesprongen. Daarna de hoognodige was gedaan en lekker gerelaxt. FIlmpje gekeken en naar de markt/supermarkt geweest. In de avond niet veel gedaan, behalve beetje sociaal zijn.

De volgende ochtend dan toch iets van Adelaide gezien. Ik ben aan de wandel gegaan en heb zo een aboriginal artgallerij gezien, ander artgallerij, zuid australie museum, universiteiten, kerken en nog ff het centrum. Vooral het zuid australie museum was best goed om zo nog wat van de leren, wel ben ik er zelf aardig snel door heen gegaan aangezien ik nog een skype afspraak had met mijn ouders. Uiteindelijk toch wat vroeger terug, maar na een gezellige skype date van de avond genoten. gepoolt, gekletst, gekookt en filmpje gekeken.

Ik ben van plan om vanuit hier naar Melbourne te gaan al ben ik er nog niet over uit hoe of wanneer, maar dat horen jullie vanzelf. Het gaat verder prima met mij en naar een halfjaar reizen, gaan we gewoon het volgende halfjaar vol maken. Foto's komen hopelijk weer op facebook, dat ga ik nu uitzoeken:P.

Nog iets wat ik over de aborignals te weten ben gekomen in het kort:
In Australie waren vroeger heel veel verschillende groepen aboriginals met ieder een eigen taal en gebruiken. Australie is namelijk zo groot en heeft zoveel verschillende natuur dat bepaalde rituelen en gebruiken niet mogelijk zijn op andere plekken. De planten en grond is er bijvoorbeeld niet voor aanwezig. Grotendeels van de groepen is momenteel niet meer aanwezig in het land en de aboriginals leven niet meer zoals vroeger, maar nu met iets meer luxe. Wel vinden de aboriginals het belangrijk dat de rituelen en gebruiken blijven bestaan en de kinderen leren deze dan ook gewoon nog. Waarom zou je jagen als er supermarkten zijn? wel wordt het soms toch nog gedaan... Overigens moeten de aboriginals wel een beetje inburgeren wat erg lastig is voor ze. Bij sommige plekken worden ze niet eens toegelaten om te werken. Het wordt ze in iedere geval niet altijd makkelijk gemaakt. Ook worden er nog steeds tekeningen gemaakt om dromen te laten zien. Dit zijn tekeningen die ze al jaren maken waardoor ook gelijk een hoop geschiedenis zichtbaar wordt. De tekeningen worden namelijk gemaakt op plekken waar vaak regen niet kan komen. Tijdens de rockart was er op 1 plek rood over tekeningen heen dit maakte duidelijk dat dit al meer dan 25 duizend jaar oud is. Verder gebruiken ze veel uit de natuur. Van planten worden bijvoorbeeld medicijnen gemaakt, lijm en gifplanten worden gebruikt om te jagen. Hout word gebruikt voor middelen om te jagen, didegeridoo (alleen noordoosten van australie) en boomerangs mee gemaakt. Naja je kan er heel veel mee doen! Er waren gebieden waar alleen vrouwen mochten komen en alleen mannen. Mannen zijn ook de belangrijkste, want zij kunnen jagen. Als er een offering gedaan moest worden was het jongste meisje dan ook de dupe. De grootouders hebben namelijk de wijsheid, de man voor het jagen, vrouw koken en dergelijke en bij de kinderen is dan het meisje het zwakste en zou dan bijvoorbeeld een nieuwe vrucht moeten testen. Mannen en vrouwen praten ook niet over bepaalde zaken, want dat is een jongens of vrouwen ding. Verder heb ik nog heel veel gehoort, maar daar kan ik zo niet op hebben. Gelukkig kunnen jullie ook een ticket naar australie boeken of googlen! Wel interesant vond ik het zelf.

See You!!

  • 29 Juli 2014 - 23:08

    Marian:

    Brenda, wat is het weer heerlijk om mee te mogen genieten van jouw belevenissen. Dank daarvoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brenda

Na mijn reis in latijns Amerika van bijna 4 maanden wil ik nu voor een jaar naar Azie en Oceanie. Ik heb er zin in!

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 34053

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 08 Januari 2015

Een jaar op reis naar Azie en Oceanie

09 Januari 2010 - 30 April 2010

peru!!

Landen bezocht: